ILAN SALEM Wild

IlanSalemWild

Recenserad i OJ 5-12


ILAN SALEM
Wild

Wild east – Ballard of a street and the sea – Bad boy – Zameru – Neula – Blessing – Le Troubadour – Going Wild – Song for Anna – Anna Boei

Razdaz RD4611 /Plugged/tid: 51.14 min

Ilan Salem flöjt & altflöjt, Amos Hoffman g, Oud, Nitay Hershkovits p, Gilad Abro b, Amir Bresler dr, Ilan Katchka perc (6 & 9), Avishai Cohen b (10 & 11) p och voc (10), Itamar Doari bandir, tamburin (10), Shai Maestro Fender Rhodes (10 & 11).
Insp 2011.

Betyg 4: ••••

En fruktbar musikalisk symbios är den högoktaniga New York-jazzens möte med orientalisk världsmusik.

Basisten Avishai Cohen är en centralfigur, men hans inhopp (även som sångare/låtskrivare) i slutet på Ilan Salems Wild hör överraskande nog till skivans svagare spår.

Men då har den USA-utbildade flöjtisten Ilan Salem redan övertygat med sin kombination av hemlandet Israels folkmusik och sydamerikanska rytmer kryddad med jazzigare frasering än ovan nämnda kollegor.

När Amos Hoffman trakterar stränginstrumentet oud, precis som på Avishai Cohens Continuo, kan kompet bli aningen statiskt, men i Going wild kompenseras det av ett enormt tvärflöjtssolo. Hoffman byter till gitarr i min favorit, den svängiga femtaktaren Bad boy,?och har kvar den när Neula och Blessing byggs upp till ett medryckande latingung.

Jazzen har funnit i över hundra år och jag räknar med minst hundra till för denna kameleont bland musikstilar.

Martin Erlandsson
Hallands Nyheter (hn.se)