Tönne, Gösta – trumpetare, orkesterledare, arrangör

Tonne-Gosta

(7 januari 1914 – 9 november 2002)

GöstaTönnes orkester på danssalongen Arena i Malmö ansågs på 1940-talet som en av de främsta i Sverige och kunde ibland även höras i radions sändningar med dansmusik.

Erik Gösta Törnblad, som han hette från början, var född i småländska Göteryd och växte upp i Helsingborg. När han var 14 tog han värvning som musikvolontär vid K 5 i Helsingborg. Han skivdebuterade något år senare med Redvitt Band, en dansorkester i hemstaden som där gjorde inspelningar för skivmärket Columbia; han fortsatte också att vara militärmusiker fram till 1932.

Under de följande åren spelade Tönne med olika dansorkestrar i Skåne och 1936-37 även i Sam Samsons orkester på Salle De Paris i Stockholm och på sommrturné med Gösta Jonssons orkester. Under tiden i Stockholm blev han ofta förväxlad med en annan trumpetare vid namn Gösta Törnblad, ”Chicken” kallad (se särskild artikel), vilket hade till följd att efternamnet byttes till Tönne.

1939 blev han ledare för ett tiomannaband på dansetablissemanget Arena i Malmö, och under de följande nio åren var Gösta Tönnes orkester en plantskola för unga musiker som Carl-Henrik Norin, Per-Arne Crona, Lars Schöning, Thord-Arne Nilsson, Gunnar Svensson och Gunnar Olsson.

Tönne var en uppskattad orkesterledare av såväl musiker som publik. ”Där han står framför orkestern på estraden iförd perfekt skräddarsydd kostym och med små hand- eller huvudrörelser leder musiken, ger han intryck av laddad maskulin kraft och charm, som inte minst påverkar den kvinnliga publiken” skrev signaturen Listener i tidningen Swing i april 1945.

I filmen ”Rännstensungar” (1944) framträder Tönne som sjungande gårdsmusikant med melodin Här har du gammelvals. Det är också Tönnes orkester som spelar till den berömda jitterbug-scenen i Nils Poppe-filmen ”Sten Stenson kommer till stan” från 1945.

Under många år var basisten Sune ”Paddan” Pettersson en ryggrad i orkestern vid sidan av sitt jobb i Malmö symfoniorkester. Tillsammans med Tord Arne Nilsson piano, Jan Nyman gitarr och Gunnar Ohlsson trummor utgjorde han vad som vid den här tiden av många betraktades som ”Sveriges bästa komp”. Orkestern gjorde inga reguljära skivinspelningar, vad som finns bevarat är bara några privatinspelade lackskivor.

Tönnes Arena-orkester upplöstes 1948 då han återvände till hemstaden Helsingborg och startade dansrestaurangen Aveny, som han drev till 1969. Där fortsatte han att leda egna mindre orkestrar som periodvis innehöll mer kända namn som klarinettisten Östen Warnerbring och pianisten Lennart Nilsson. Han arrangerade också en del omtalade gästspel, bland annat av altsaxofonisten Lee Konitz och svensk-amerikanske pianisten Bob Laine.

Med tiden ägnade han sig alltmer åt sin verksamhet som krögare och överlät det musikaliska ledarskapet åt andra. Han underhöll sig med gästerna och det hände mera sporadiskt att han under kvällarna spelade några låtar med orkestern på trumpet eller fiol.

Artiklar:

Epoken Tönne: en storhetstid på Aveny, Stand By 28 (nr1/1998)

Swing på besök hos Malmös Gösta Tönne, Swing (april 1945). Omtryckt i Stand By 29 (nr 2/1998)

CD:

1 spår i Svensk Jazzhistoria, volym 5 (Caprice)