Cassandra Wilson: Coming Forth By Day

 

 

 

 

 Legacy Recordings 88750 63622 / Sony Music / Tid: 59 min.
Cassandra Wilson voc, g, Jon Cowherd p, org, Kevin Breit g, tape loops, Robby Marshall cl, bs, ts, Martin Casey b, Thomas Wydler dr, perc, Eric Gorfain & The Section Quartet, VDP Orchestra strings, Nick Zinner, Ming Vauz g, loops, T Bone Burnett g. Insp Valley Village CA, Hollywood, USA sommaren 2014.

Den sensuella och karismatiska, nu 59-åriga Mississippisångerskan Cassandra Wilson har under sin framgångsrika karriär vandrat längs en mängd olika musikaliska vägar. När hon på nya skivan Coming Forth By Day hyllar Eleanora Fagan – alltså Billie Holiday – som skulle fyllt 100 år i år gör hon det med inlevelse, finkänslighet och vördnad.

Till sin hjälp har hon ett något oväntat och anmärkningsvärt team med producenten Nick Launey i spetsen, som samarbetat med artister långt utanför den jazziga miljön, till exempel Lou Reed och Kate Bush. Van Dyke Parks som tidigare arbetat med Beach Boys står för stråkarrangemangen. Basisten Martin P Casey och batteristen Thomas Wydler spelar vanligtvis med Nick Cave and the Bad Seeds. Dessutom gästas skivan av rockikonen, gitarristen, låtskrivaren och producenten T Bone Burnett. Med på albumet återfinns också två av Wilsons långtida medmusiker: pianisten Jon Cowherd och gitarristen Kevin Breit.

Framtoningen är mollbetonad, tät, en aning mystisk, lite primitiv men ändå modern. Wilsons röst verkar en nyans mörkare och en grad fylligare än vad vi är vana vid. Billie Holidays tröstlösa, ödesmättade Good Morning Heartache omvandlar Cassandra Wilson listigt och laddat till en låt fylld med stort vemod och vrede. Robby Marshall på klarinett och baritonsax bidrar med lysande soloinpass med inspiration från 50-talet. En gripande Strange Fruit eskalerar briljant från att sjuda långsamt till att slutligen koka upp i ett raseri. All Of Me skimrar med närmast andlig förföriskhet i lunkade bossatakt. Wilsons rökiga altstämma och smidiga frasering – som är hennes signum – passar naturligtvis perfekt in i denna inramning. Det finns egentligen bara ett riktigt lågvattenmärke på plattan: hennes version av What A Little Moonlight Can Do som hanteras helt utan övertygelse och grace. Wilson besitter en enorm tonsäkerhet och en slående sensualitet som når oanade höjder i en magisk tolkning av I’ll Be Seeing You då hon närmast viskar fram tonerna. Skivan avslutas magnifikt med Last Song (For Lester), albumets enda originalkomposition. Wilson själv har skrivit låten som en hyllning till den nära och viktiga men icke helt okomplicerade relationen mellan Billie Holiday och saxofonisten Lester Young. Det var han som gav Billie smeknamnet Lady Day.

Listan på artister som framfört låtar som gjorts kända av Billie Holiday kan göras hur lång som helst. John Coltrane, Diana Ross och Frank Sinatra är några som förtjänstfullt lyckats fånga essensen i Billies sånger; nu sällar sig även Cassandra Wilson till den digra skaran.

Patrik Sandberg