Avishai Cohen: Gently Disturbed

Razdaz rd 4607/cda 56 min.
Avishai Cohen b, Mark Guiliana dr, Shai Maestro p. Insp I Göteborg september 2007.

Seattle – Chutzpan – Baiom velo balyla – Pinzin kinzin – Puncha puncha – Eleven wives – Gently disturbed – Ever evolving etude – Variations in G minor – Umray – Structure in emotion

Den Israel-födde basisten Avishai Cohen gjorde stor succé med sin trio när han gästade Stockholm Jazz 2006. Sedan dess har han varit en flitig gäst i landet. Cohen har även valt att spela in sina två senaste album, Continuo och nu färska albumet Gently Disturbed, i Nilento-studion i Göteborg på sin egen etikett Razdaz. Ny pianist i trion är blott 21-årige Shai Maestro som ersatt Sam Barsh. Trummisen Mark Guiliana är kvar i trion. Cohen står som kompositör till allt material på skivan, utom på två nummer där alla tre gruppmedlemmarna står som upphovsmän. Trots att skivan är inspelad i studio infinner sig livekänslan omedelbart. Musiken genomsyras av rytmiska, komplexa melodier men är samtidigt väldigt öppen och tillgänglig. Samspelet i trion är makalöst dynamiskt och tight; sofistikerat och passionerat vävs de rytmiska och melodiska mönstren in i varandra. Efter ett antal lyssningar känns hela skivan som en enda lång svit som binds ihop av den oerhört lyhörda ådran som samtliga musiker i trion besitter. Man blir nästan övertygad om att Cohen, Maestro och Guiliana kunde byta instrument med varandra i denna musikaliska smältdegel. En känsla av drömska landskap målas upp inombords när man hör trion. Kännetecknet på Gently disturbed är mixen av folktoner från Mellanöstern som korsas med den klassiska pianomusiken av storheter som Bach och Satie. Pianisten Shai Maestro får stort utrymme och imponerar verkligen. I nummer som Chutzpan med halsbrytande temposkiftningar och Umray med ett meditativt djup spelar Maestro oerhört smakfullt och laddat. Hans Bach-influerade tonkaskader bevisar att han behärskar det finstilta i Cohens musik. Mark Guiliana bakom trummorna prickar varje ton rätt och får sina cymbaler att sjunga med små medel. Just det faktum att ensemblespelet ligger i främsta rummet, före solouppvisningar och Avishais spännande och egensinniga kompositioner, gör detta till en milstolpe inom det moderna triojazzformatet. Ytterligare en skiva är under inspelning – vi får se vilka sinnebilder som målas upp då…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *