ENOK: 2000

HOOB Records HOOBLP056 / Border / Tid: 55 min.
Thomas Gustafsson ss; Göran Klinghagen g, Fabian Kallerdahl keyb, Anders Kjellberg dr. Insp i Göteborg den 9–10 december 2014.

Sopransaxofonen är ett dubbeltydigt instrument som ofta rör sig fritt, lättar upp, vidgar och skapar utrymme men kan också genom sin – ibland skenbart – skira ton bli intensivt pockande, skära igenom harmoniska flöden och skapa stark och oförutsägbar dynamik. Wayne Shorter är en mästare på det senare, och det är just Shorter jag kommer att tänka på när jag hör Thomas Gustafsson på gruppen ENOK:s platta 2000. För det finns mycket av tidiga Weather Report att relatera till i ENOK:s spelupplägg, samtidigt som utfallen är annorlunda. Inledande Cesium är ett sådant där kristallklart och friskt stycke, där Gustafssons sopransax lätt och lyriskt snurrar runt i kompositionen för att gradvis förena sig med Göran Klinghagens expressiva gitarr, rytmiskt understödda av Fabian Kallerdahls elpiano och Anders Kjellbergs drivande trummor. Den snabba O.M har en likartat upplägg, men här är det Kallerdahl som står för merparten av expressiviteten. Sjöfågeln är ett lamenterande stycke där Kjellbergs cymbalspel skapar ett förrädiskt lugn samtidigt som Gustafsson sopransax rör sig över stora ytor och slutet är en öppen fråga. Circle är ett arytmiskt stycke med mycket inbyggd friktion som gruppen attackerar från flera håll, likaså Scan har en trögrörlighet som är utmanande. Och det är just kontrasterna i materialet, allt egen komponerat som gör skivan till en välprofilerad angelägenhet som ger utdelning på flera plan.

Ulf Thelander

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *