Diverse artister: Miles Ahead – Original Motion Picture Soundtrack

miles ahead

Sony Music 88985 / Sony / Tid: 78 min.
Robert Glasper keyb, p, Taylor Eigsti p, Keyon Harold tp, Marcus Strickland, Wayne Shorter s, Herbie Hancock keyb, Kendrick Scott, Justin Tyson, E.J Strickland dr, Esperanza Spalding, Burniss Earl Travis, Vincente Archer b,elb, Elena Pinderhughes fl, Gary Clark Jr, Mike Moreno g, Pharoahe Monch voc. Insp Brooklyn New York 26–28 januari 2015 samt spår hämtade från olika album med Miles insp.1956–1981.

Miles Ahead är ett legendariskt Miles Davis-album från 1957 och nu även en spelfilm som hade officiell premiär i USA tidigare i våras. Skådespelaren Don Cheadle har regisserat och spelar själv rollen som Miles Davis (1926–1991). På grund av stora problem med finansieringen har det tagit hela tio år för Cheadle att ro sitt drömprojekt i hamn. Filmen utspelar sig främst under senare delen av 70-talet, Davis minst kreativa period, då artisten levde i ett svårt drogmissbruk. Det verkar i skrivande stund oklart om Miles Ahead kommer att få svensk premiär – dock är ett soundtrack till filmen tillgängligt nu, tack vare Sony Music.

Elva klassiska spår ger en bra kronologisk introduktion till jazzgiganten mellan åren 1956 och 1981: från So What och Seven Steps to Heaven till Filles de Kilimanjaro, Black Satin och Back Seat Betty. Här finns också några helt nya låtar i Miles anda, komponerade av pianisten Robert Glasper. Även pianisten Taylor Eigsti bidrar med en komposition, den Satie-klingande Taylor Made. Cheadle står som medproducent och hans Miles-aktiga, korta citat från filmen är inklippta mellan låtarna. Cheadles omslagstext om tillkomsten av soundtracket är intressant läsning.

Valet av Glasper som huvudkompositör och producent till soundtracket känns självklart då han har ett lika eklektiskt förhållningssätt till jazzen som Miles. Hans musikaliska vision har sina rötter lika mycket i funk, r&b och hip-hop som i jazz, genrer som präglade Miles sista verksamma år. Glasper besitter ett drivande handlag. Att han kan sin Miles hörs i nerviga, läckra, jazzfunkiga Junior’s Jam med lysande inpass av trumpetisten Keyon Harrold och saxofonisten Marcus Strickland. Harrolds trumpetspel ligger kusligt nära Miles, med kännetecknande attack och sound. På den hårdsvängande postbopen What’s Wrong with That? – döpt efter ett av Miles favorituttryck – hörs jazzstjärnor som Herbie Hancock, Wayne Shorter, Antonio Sanchez och Esperanza Spalding i tätt samspel. På det avslutande, heta, r&b-jazziga spåret Gone 2015 gästar rapparen Pharoahe Monch.

Kort och gott ett coolt soundtrack och ett gediget hantverk av Glasper och de övriga inblandade. Säkert gör det ett ännu starkare intryck om man hör musiken i sitt rätta sammanhang: till rörliga bilder i en biosalong. Enda kritiken här skulle vara att man gärna hade hört mer nyinspelat material för att återspegla Miles unika känsla för ackordföljder, tempon och formspråk i en modern dräkt.

Patrik Sandberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.