♥ Lasse Färnlöf: Att angöra en brygga: Soundtracks & Rehearsals

Mellotronen (Plugged)
Lars Färnlöf tp, flh, voc, Staffan Abeleen p, Bernt Rosengren, Björn Netz ts, fl, Bobo Stenson, Lasse Bagge p, fender rhodes, Palle Danielsson, Göran Pettersson elb, b, Bo Skoglund, Fredrik Norén, Rune Carlsson dr, Rune Gustafsson, Sivuca g, Monica Zetterlund, Monica Nielsen, Gals And Pals voc, Charlie Norman tindrum, Svenska Radiosymfonikerna strings, Sabu Martinez, Kofi Ayivor perc, Jyoti Shirodkar sitar och många fler. Insp. 1965-75.

Trumpetaren, kornettisten, kompositören Lars Färnlöf (1942-1994) var utan tvekan en av Sveriges mest mångsidiga, begåvade och personliga jazzmusiker. Färnlöfs främsta kännetecken både som musiker och kompositör var hans själfulla, melodiska känsla.

Färnlöfs produktion var mycket mångskiftande och omfattade alltifrån film, teater och revy till symfoniska beställningsverk. Han blev en respekterad trumpetare och kompositör både här hemma och internationellt och var en av förgrundsgestalterna i Staffan Abeleens Kvintett som skördade stora framgångar från tidigt 60-tal och femton år framåt med sin soul- och bluesbaserade budskapsjazz med ett tydligt nordiskt tonspråk.

Stefan Dimle, den drivande kraften bakom skivetiketten Mellotronen, har efter flera års omsorgsfulla och digra detektivarbeten lyckats vaska fram ljudband med Färnlöf som upphovsman. Det mesta av materialet som presenteras här är tidigare outgivet. Bland urvalet finner vi musik hämtad från filmerna ”Att angöra en brygga” (1965, Tage Danielsson), ”Troll” (1971, Vilgot Sjöman), ”Komedi i Hägerskog” (1968, Torgny Anderberg), ”Rötmånad” (1970, Janne Halldoff) och ”Kameleonterna” (1969, Torbjörn Axelman). Som bonus får vi ta del av några privata inspelningar. Färnlöfs låtarrangemang är snirkliga, som själfulla Birthcry, hämtad från soundtracket till ”Kameleonterna” med tematiska variationer och häftiga orkestrala partier samt urstarka soloinsatser av Bernt Rosengren och Bobo Stenson. Färnlöfs Dej och vårt barn blir en charmig bossa när den framförs av kompositören på sång i duett med Monica Zetterlund medan den förvandlas till en cool laidback duetversion med Bobo Stenson på fender rhodes och Färnlöf på trumpet.

Färnlöfs motto var att musik ska vara gränslös, spontan och skapa gemenskap – något som en av den blågula jazzens särlingar definitivt förmedlar här!

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.