All Included, spirituell friform på Rönnells

Foto: Lars Jönsson

All Included

Rönnells Antikvariat, Stockholm, 10 mars.

Martin Küchen – saxofoner, Niklas Barnö ­ trumpet, Mats Äleklint – trombon, Jon Rune Strøm – kontrabas, Tollef Østvang – trummor.

Fragmentarisk och fri, men med ständiga återkopplingar till teman. Kvintetten All Includeds musik rör sig över breda fält när de spelar på Rönnels Antikvariat vilken utgör en kongenial scen för ny spännande jazz med sin intima inramning. All Included spelar låtar från nyligen utgivna skivan Satan in plain clothes. Martin Küchen leder kvintetten i spirituella tongångar vilket öppnas i ett stillsamt och sorgset stycke. När kompet sedan kommer in kokar det i bakgrunden och driver musiken i en framåtrörelse där Äleklint tar över och spelar ett inspirerat solo.

Det är intressant att ser hur gruppens medlemmar interagerar. De ger plats åt varandra och alla tar initativ till ledarrollen. Efter ett tag bryts det upp och ledaren får aldrig tala till punkt, då är ”kollektivet” på plats och pulveriserar initativet eller kommenterar och förstärker uttrycket. Musiken är på samma gång extatisk/spirituell som fri/sönderhackad. Kompet med basisten Jon Rune Strøm och trumslagaren Tollef Østvang är lyhört och ständigt närvarande när de bygger upp och förtätar stämningar och känslolägen. Trots detta så hamnar de ändå något i bakgrunden en kväll som den här, då fokuset mest hamnar på de tre starka karaktärerna i blåssektionen.

Gruppen för kvällen är en sammansättning med personer som har flera gemensamma nämnare i projekt som Küchens Angels 9 ( Küchen, Äleklint), Je Suis (Äleklint, Barnö) och Fire! Orchestra (Küchen, Äleklint, Barnö). Niklas Barnö har för kvällen ersatt den ordinarie trumpetspelaren Thomas Johansson. All Included spelar frijazz där teman och kollektiva melodier utgör en viktig byggsten i kompositionerna. Musiken rör sig med rötter i frijazz, blues, balkan och klezmer. Det finns gott om solistiskt utrymme men improvisationerna är i första hand kollektiva. Blåssektionens roll är rörlig när den tar på sig olika roller att kommentera, accenturera, spräcka upp och stämföra med solisten.

När andra set börjar känns kvintetten mer fokuserad. Första låten Free Courdes är ett stycke med punkterad rytmik från hela ensemblen och ovanpå det flyter Küchen ut i ett fritt solo som utforskar altsaxofonens register. Trummisen och basisten bygger upp en polyrytmisk vägg för solisterna att jobba emot. Basisten Jon Rune Strøm tar sedan över kommandot i ett extatiskt solo där han ömsom spelar på hela greppbrädan, slår och vrider ut alla tänkbara och otänkbara ljud samtidigt som ljud från munnen används som en extra dimension i solot. I slutet av solot fyller trummisen Østvang ut bassolot i en drömliknande rytmisk sekvens. Explosiviteten och närvaron i ensemblen är tät och sammanhållen.

Setet rundas av med Satan in plain clothes som har ett mer traditionellt rockbeat i trummorna. Küchen har nu bytt till tenorsax och spelar alternerande basgångar på saxen tillsammans med basisten, vilket han senare lösgör sig från genom explosiva stötar och kommentarer. Som extranummer spelar kvintetten War in a Child från förra skivan Reincarnation of a Free Bird och när Äleklint sedan tar över kommer kvällens höjdpunkt i ett fantastiskt och själfullt sordinerat trombonsolo, som blandar lika delar blues, balkan och voodoo magi.

Tommy Lindström