ANGLES 8 By way of deception Live in Ljubljana,ALL INCLUDED Reincarnation of a free bird, TRESPASS TRIO Bruder Beda

Angles-8

Recenserade i OJ 4-12

ANGLES 8
By way of deception Live in Ljubljana

By way of deception – Dactyloscopy – Today is better than tomorrow – Let’s speak about the weather (and not about the war) – Don’t ruin me/Let’s tear the threads of trust
Clean Feed CF 256CD/www.cleanfeedrecords.com/tid 70 min
Goran Kajfes tp, Mats Äleklint tb, Eirik Hegdal bars sopranino, Martin Küchen as, Mattias Ståhl vibra, Alexander Zethson p, Johan Berthling b, Kjell Nordeson dr. Insp i Slovenien, Ljubljana Jazz Festival 1 juli 2011.

Betyg 3:•••

 

AllincludedReincarnationofafreebird

ALL INCLUDED
Reincarnation of a free bird
Airstrike – War in a child – Swedish salsa – Dactyloscopy – The indispensable warlords – Reincarnation of a free bird
Stone Floor records SFR 001CD/tid 49 min.
Thomas Johansson tp, Mats Äleklint tb, Martin Küchen as bars, Jon Rune Ström b, Tollef Östvang dr. Insp i Oslo april 2011.
Betyg 3:•••

 

TrespasstrioBruderBeda

TRESPASS TRIO
Bruder Beda

Ein krieg in einem kind (take 3) – Don’t ruin me – Bruder Beda ist nicht mehr – Todays better then tomorrow – A different koko – Ein krieg in einem kind (take 4)
Clean Feed CF251CD/tid 53 min.

Martin Küchen as bars, Per Zanussi b, Raymond Strid dr perc. Insp i Lissabon 17 juni 2011.

Betyg 4:••••

Nästan alla grupper där jag hört Martin Küchen har ett gruppnamn. Tror inte jag sett någon Martin Küchen kvartett eller så. Man anar en tanke bakom detta, att det är det kollektiva som är i förgrunden, inte vem som skrivit musiken eller eventuellt leder en gruppering. Här i alla fall tre olika grupper där Küchen är med i samtliga.

Tidigare en sextet, så utvidgade Küchen sin grupp Angles till en oktett för en spelning vid den årliga jazzfestivalen i Ljubljana. Saxofonisten Eirik Hegdal från Norge och Alexander Zethson vid pianot är adderade till sättningen där dessutom Goran Kajfes ersätter Magnus Broo. I cd-häftet refereras till Charlie Hadens Liberation Music Orchestra, vilket är relevant både musikaliskt och från ett politiskt perspektiv.

Musiken blandar in folkmusikaliska influenser precis som Hadens grupp, fast i Angles musik låter det som vi geografiskt hamnar i Balkan-området, hellre än i Spanien och Sydamerika som hos Haden. Klezmer är en annan association. Allt med improvisation och jazz som grundplåt. Och den politiska medvetenheten finns alltid närvarande i Küchens musik och i de texter som brukar finnas i cd-konvolutet.

Musik, genomgående skriven av Küchen, som tolkas mycket fint av alla musiker i Angles 8. Som ofta så slår sig Mats Äleklint loss från en rätt kompakt ljudbild och spelar med en härlig kraft och fantasi. Det är en liveinspelning och ljudet förmedlar energi och spelglädje, men ibland tycker jag att Mattias Ståhls vibrafon försvinner bland röststarka blåsare, vilket är synd. Som helhet dock ett hörvärt album!

Och Martin Küchen presenterar inte bara sin musik i grupper som han själv satt samman. Här finns även hans musik och hans sax-spel i det norsk-svenska samarbetet All included. Från Küchens sextett/oktett Angles finns här också Mats Äleklints starka trombon. Övriga tre är norrmän och det visar sig att trumpetaren Thomas Johansson spelar i en grupp, The way ahead, där även Eirik Hegdal är medlem.

Man anar ett kontaktnät mellan länderna som skapar nya och spännande kombinationer av musiker. Kvintetten All included spelar tre kompositioner av Küchen som även återkommer på de båda andra Küchen-plattorna i denna recension.

War in a child dock överflyttad till tyska på Broder Beda och Dactyloscopy finns även i en version av Angles 8. Det senare ett intressant tema som presenteras kollektivt i hetsig staccato-form och en rytm som gör ”på stället marsch”. Glider över i trumsolo i båda versionerna och ett bas-solo med All included för att sedan komma in i en mera ”föreställande” fas innan man återvänder kort till det nervösa grundtemat. Dramatisk musik som tolkas fint av båda grupperna.

Today’s better then tomorrow är ett långsamt, vackert tema som blir annorlunda i litet och större sammanhang. Med Angles 8 finns möjligheter att skapa variation genom ett arr där Hegdals barytonsax förstärker grundtemats basgång genom större delen av tolkningen.

I Trespass trio är det istället Küchens baryton som är i fokus inledningsvis och Zanussi som ensam håller igång det vackra temat. Här finns också en mellanfas med mycket spröda ljud från Strids cymbaler och lågmält spel från Zanussi innan Küchen återkommer på altsax. En mera stillsamt dramatisk tolkning än med oktetten men precis lika hörvärd.

Tre olika grupper, där de två större påminner om varandra, även om All included inte innehåller något ackordinstrument. Ger kanske en större frihet och öppenhet i ljudbilden. Mest annorlunda är Trespass trio och då inte på grund av storleken utan för Raymond Strids mycket personliga trumspel. Inte ens när man gör en omtolkning av bop-idiomet i A different koko så spelar han konventionellt tjing-tjinga-ling spel utan det låter speciellt och avigt ändå. Han bara vägrar att vara en ”vanlig” trumslagare.

Bruder Beda i Trespass trions skivtitel är ett tragiskt människoöde som sätter fokus på europeisk 1900-tals politik och historia. En veteran från första världskriget som hamnar i kläm mellan nazister och zionister på ett avslöjande sätt. Även om detta kanske inte hörs direkt i Küchens musik, så finns där ett engagemang och en kollektiv närvaro som ändå når ut i det som spelas. Tre fina album, med ett extra plus för den lågmälda och förtätade trion!

Jan Strand