ASJOAnn-SofiSoderqvistJazzOrchestra

ANN-SOFI SÖDERQVIST JAZZ ORCHESTRA Point of view

ASJOAnn-SofiSoderqvistJazzOrchestra

Recenserad i OJ 3-12

ANN-SOFI SÖDERQVIST JAZZ ORCHESTRA
Point of view

The bear walks in C – A bientôt – Queen of all gods – Tranquility – In the afternoon – Change  – Peace – My blue pals – Trumpet madness l – Trumpet madness ll – Trumpet madness lll

Pitch Blue Records PBRCD 001/Plugged Music/ tid 68 min.

Ann-Sofie Söderqvist kompositör  dirigent  vo, Patrik Skogh, Karl Olandersson, Tomas Florhed, Nils Jansson Emil Strandberg (2–3) tp, Mats Dicken Hedrenius, Karin Hammar (2–3), Lisa Bodelius Christine Carlsson (1,4–11) tb, Magnus Werner btb  tuba, Magnus Blom as  ss  flj  cl, Johan Cristoffersson as  flj, Karl-Martin Almqvist ts  cl, Robert Nordmark ts  cl, Alberto Pinton bars  bcl  flj  bflj, Harald Svensson p  keyb, Amedeo Nicoletti g, Pär-Ola Landin b, Jonas Holgersson dr, Lena Swanberg vo. 

Insp i Stockholm 25 oktober 2011.

   Betyg 4: ••••

I skivkonvolutet skriver Ann-Sofi Söderqvist: ”ASJO är för mig ett drömprojekt som till slut har förverkligats”. Ja inte bara förverkligats utan också blivit mycket lyckat, vill man gärna lägga till. Sällan hör man ett storband som Ann-Sofie Söderqvist Jazz Orchestra numera med en sådan färgrik musikalisk utstrålning. Denna imponerande grupp har även ett härligt drivande komp med basisten Landin och slagverkaren Holgersson.

Undras just också hur lång tid som ligger bakom komponerandet av den fina musiken? Här finns nummer med bred, lättsam swing och i kontrast andra sånger med vemodiga blåfärgade inslag. Varje enskilt nummer är intresseväckande och skiljer sig mot vad som annars brukar bjudas idag. Att musikerna samfällt inspireras av den framgår med önskvärd tydlighet.

Den mustiga saxsektionen fyller ut harmoniken på ett imponerande sätt. Likaså trombonerna som med smidig tyngd lägger breda ackord vid sidan om och under saxsektionen. Trumpeterna vässar till klangbilden med kraftfulla penseldrag som bidrar till den rika tonpaletten.

Mitt i denna breda flod av välljud dyker Lena Swanbergs stämma fram med tydliga textuttryck väl mixade med bandets tonvärld. Det framgår inte om Ann-Sofi Söderqvist själv skrivit texterna men det får man väl utgå ifrån. Och i det sammanhanget visar hon upp ytterligare en kunskap och begåvning utöver tonsammansättningarna som så väl demonstreras här.

Förutom den massiva orkesterklangen får solisterna också gott utrymme vilket höjer nivån än mer. I de inledande numren hörs Amedeo Nicoletto framföra fina mycket melodiska solon på gitarren. Bland saxofonisterna hörs både Karl-Martin Almqvist och Robert Nordmark med resoluta solon på tenorsaxofonerna.

Alberto Pinton lägger ut läckra tonslingor med sin stora barytonsax och Magnus Blom framför skickligt sammanhållna sekvenser på altsaxen vilket även Johan Christoffersson gör helt förträffligt.

Trumpetarna framträder i sviten Trumpet madness med inspirerande och imponerande solopassager. Harald Svensson gör också ett inpass som bidrar till det fina helhetsintrycket. Något som även trombonisterna gör där Karin Hammar, Lisa Bodelius har varsitt spår i Queen of all Gods. Och Dicken Hedrenius plockar fram sin plunger mute och visar sin kunskap om detta speciella sätt att få en jazztrombon att låta.

Till detta så väver som sagt Lena Swanbergs in sin vackra och effektiva stämma. Den här produkten var riktigt lustfylld att få ta del av.

Leif Wigh

Annonser
Annonser
array(12) { [0]=> int(51323) [1]=> int(50803) [2]=> int(54541) [3]=> int(54707) [4]=> int(54566) [5]=> int(54790) [6]=> int(54735) [7]=> int(54715) [8]=> int(54787) [9]=> int(54639) [10]=> int(54382) [11]=> int(54731) }