Avishai Cohen & Yonathan Avishai: Playing The Room

ECM (Naxos)
Avishai Cohen tp, Yonathan Avishai p. Insp sept 2018.

Jazzen har i hög grad tillförts flera duktiga musiker med israelisk bakgrund. Avishai Cohen heter två av dem, men här handlar det bara om trumpetaren och inte basisten. Att man dessutom kan heta Avishai i efternamn framgår av pianistens namn, Yonathan Avishai. De två är mycket samspelta, men så har de också växt upp tillsammans med delat musikintresse, i Tel Aviv. Också i vuxen ålder har de spelat ihop och gemensamt gjort ett par skivor.

Här spelas en välklingande musik på duo, serverad på ett skivmärke som alltid haft god ljudupptagning. Oberoende av instrument växlar de båda i sina roller mellan att vara melodistämma, vara ackompanjerande eller vara två olika stämmor sammanflätade i en kontrapunkt. Repertoaren är mycket varierad. De två inledande spåren består en vardera av egna kompositioner, The Opening av Avishai Cohen och Two Lines av Yonathan Avishai. Den senare titeln syftar uppenbarligen på de två stämmorna i en konsekvent genomförd kontrapunkt. De följande på spår 3-8 har skrivits av John Coltrane (Crescent), Duke Ellington (Azalea), Abdullah Ibrahim (Kofifi Blue), Ornette Coleman (Dee Dee), Milt Jackson (Ralph’s New Blues) och Stevie Wonder (Sir Duke). Det nionde och sista är en vacker israelisk vaggvisa (Shir Eyes).

Avishai Cohen spelar lyriskt, men använder sordin bara på ett spår, Azalea. Fraseringen är mest legato med stor, klar klang och ofta vibratolöst. Yonathan Avishai har en likartad klangorienterad approach på sitt piano, vilket gör resultatet mycket njutbart, även för ovana jazzöron.

P-O Larsson

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat

Annonser
array(12) { [0]=> int(50803) [1]=> int(54735) [2]=> int(54707) [3]=> int(54566) [4]=> int(54790) [5]=> int(51323) [6]=> int(54787) [7]=> int(54541) [8]=> int(54731) [9]=> int(54382) [10]=> int(54715) [11]=> int(54639) }