Bengt Hallberg jazzpianist, kompositör – arrangör – pedagog bokrecension

Bengt Hallberg jazzpianist, kompositör – arrangör – pedagog

Erik Kjellberg (Vax Records)  (428 sidor)

Det förefaller som om tiden placerat ett tystnadens täcke över Bengt Hallbergs musik och gärning.  Under senare år har den mångsidige musikanten Hallbergs namn inte nämnts alltför ofta. Men nu utges ett utomordentligt bokverk om honom varvid täcket rämnar och fram flyter en genomgripande text författad av professor emeritus vid musikvetenskapen i Uppsala universitet Erik Kjellberg och en omfattande diskografi av skivproducenten Lasse Zackrisson vid Vax Records.

En alldeles nödvändig bok! Med texter som rör sig över hela klaviaturen och det aktuella tidsspannet. Som ytterligare påbröd har Vax Records givit ut en rad cd-skivor med musik spelad, komponerad och bearbetad av skicklige Bengt Hallberg. Där finns såväl jazz som populärmusik, barnvisor, andliga sånger och musik ur den europeiska konstmusikens tradition.

En rad rubricerade artiklar för texten kontinuerligt framåt. Så samtalet om Hallberg borde nu återupptas. Inte minst av yngre musikanter som ännu inte upplevt honom vare sig från scen eller skiva. I det omfattande bokverket finns ett fantastiskt material att ta del av och använda.

När Bengt Hallberg började spela offentligt under 1940-talet var jazzmusik en form av bruksmusik. Bruksmusik i form av foxtrot eller slowfox exekverad på dansbanor landet runt. Musiken bestod av evergreens, populära slagdängor och rena jazzkompositioner med det gemensamma att de hade fyra slag i takten vilket gick alldeles utmärkt att dansa till.

Det var i sent 1940-tal som namnet Bengt Hallberg började nämnas. Han var en ung och mycket skicklig pianist som först uppmärksammades i Göteborgs jazzkretsar. Han demonstrerade tidigt en modern variant av Teddy Wilsons pianospel. Ett rörligt spel med snabba figurer i diskanten och inte sällan utförda decimackord i basen. Kjellbergs text tar sin början i Hallbergs barndom och familj. Går vidare med skolutbildningen. Vid tiden för studentexamen omskrivs Bengt Hallberg som den förste studenten bland jazzmusikanterna i Göteborg.

Musikaliskt sett är det swingmusiken som dominerar tidens musik och smak. Men inte för inte börjar Göteborg kallas för Tristanien. Amerikanske pianisten Lennie Tristanos skivor anländer Göteborg. De unga inspireras och imponeras av de nya klangerna. Så också Hallberg som hittar något som leder honom från de äldre jazzidealen. Han spelar med amerikanerna Stan Getz och Lee Konitz. Medverkar vid skivinspelningar. Inspelningen av Värmlandsvisan med Getz blir en sensation både nationellt och internationellt. För många svenska jazzintresserade ungdomar blir skivan ett första möte med både Hallberg och Getz.

Den unge pianisten framstår som modernist. Men det framgår även att han söker sig till konstmusiken. Studierna vid Musikhögskolan vidgar kunskaperna i både teori och harmonilära. Han engageras efterhand som arrangör av populär- och schlagermusik. Efterfrågas i vida sammanhang. Men fortsätter parallellt att spela jazzmusik.

Erik Kjellberg gör en omfattande genomlysning av den musik som förekommer under andra hälften av 1900-talet. En rik historiebeskrivning som adderar mängder av information till det redan kända. Härigenom ges intryck av Hallbergs personlighet som den avtecknar sig i arrangerandet av Alfvéns, Taubes, Ramels särskilda kompositioner. Han lyfter även fram, med rika orkestreringar i bakgrunderna, de röster som kännetecknar Alice Babs, Ann-Louis Hansson, Lill-Babs Svensson m.fl. Samtidigt beskrivs det mångåriga samarbetet med Arne Domnérus, Harry Arnold. Turnéerna med Lee Konitz, Stan Getz, Swe-Danes för att nämna några. Hallberg anklagas för att ha övergett jazzmusiken men berättar då att även han har behov av inkomster. Vilket nystas upp och granskas liksom många andra intressanta detaljer. Dessutom utges parallellt Bengt Hallbergs  lärobok Modern Pianojazz ut. Ursprungligen utgiven redan i första delen av 1950-talet. Redigerad nu med varsam hand av Erik Kjellberg. Det här är svensk musikhistoria av rang.

Själv minns jag en konsert i Berwaldhallen där en stor orkester spelade med Bengt Hallberg. Orkestern anfördes delvis av den famöse amerikanske musikanten George Russel. Russel frågade publiken om vi i Sverige insett vilken mästare och storslagen musikant som vi hade i Bengt Hallberg?

Mer detaljerad info kring Vax:s bok och skivutgåvor här:  https://www.vaxrecords.nu/

Leif Wigh

Lämna ett svar