Meny
(23 september 1926 – 5 november 2002)
Gunnar Almstedt kallades aldrig annat än ”Ankan” av sina musikerkolleger. Från slutet av 1940-talet var han flitigt verksam i några av Sveriges mest framstående swinggrupper, ofta i samarbete med klarinettisten Ove Lind.
”Ankan” Almstedt var född i Stockholm och började spela dragspel innan han så småningom övergick till bas. Han deltog med egen sextett i OJs och Nalens amatörorkestertävling 1943, och tre år senare blev hans professionell som medlem i Lill-Arne Söderbergs kvintett på Maxim. Därefter spelade han med Sax-Jerker Eriksson, John Björling, Gösta Törner, och 1948 med trumpetaren Nisse Skoogs bebop-influerade sextett på Nalen. Efter ett år med Seymour Österwall kom han 1950 till Charlie Norman, som då spelade på Nalen.
”Ankan” var också flitig studiomusiker och medverkade i början av 1950-talet på skivor med bland andra Arne Domnérus, Ulf Linde, Delta Rhythm Boys, Reinhold Svensson, Lars Gullin, James Moody och Anders Burman, alla på märket Metronome. Den 24 april 1950 medverkade han på en inspelning med Zoot Sims, som bland annat spelade in ”Yellow Duck”, för vilken Almstedt stod som medkompositör tillsammans med Lars Gullin; titeln sägs betyda att ”Ankan var gul”, det vill säga för tillfället utan pengar.
1953 var han med om att bilda den kollektivt ledda gruppen Swinging Swedes. Den omvandlades två år senare till Almstedt-Lind Kvartetten med klarinettisten Ove Lind som partner och Bengt Hallberg som pianist, och turnerade flitigt med Alice Babs. 1958 bildade de två orkesterledarna en sextett som bland andra innehöll Jan Allan, Bjarne Nerem och Rune Öfwerman, och sedan hade de olika gemensamma swinggrupper fram till 1961 då Almstedt lämnade musikeryrket för att driva en zoologisk affär i Södertälje. På det området var han en auktoritet och gav bland annat ut boken ”Ankans husdjurstips”.
Han fortsatte att spela vid sidan om, ibland med Ove Lind, och från 1989 i Torremuelle utanför Fuengirola i Spanien, där han bodde under några år; den sista tiden var han bosatt i Mariefred. Både i Sverige och Spanien gjorde han lokala jazzprogram, kallade ”Ankbeaten”. Om sitt smeknamn berättade han: ”Dagen då jag fyllde tolv stod det på min skolbänk en flätad pilkorg i vilken det låg tolv porslinsägg på en kolabädd – ruvade av en knallgul celluloid-anka. Titta på ankan, ropade mina kompisar. Därmed hade jag fått mitt namn.”
Artiklar:
På omslaget, OJ juni 1956
CD:
Almstedt – Lind Swingin’ The Blues 1957/58 (Dragon)
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här