Meny
11 augusti 1926 – 14 juli 1995
1948 kom Åke Ejemo till Stockholm från Jämtland för att börja jobba som kontorist på Atlas Diesel. Han blev raskt uppmärksammad i jazzkretsar för sitt moderna pianospel.
Åke Ejemo (som ibland stavade sig Ejemoh) föddes och växte upp i Bispfors i östra Jämtland. I unga år fick han ett dragspel och på det tog han lektioner av ortens dragspelsmästare Henry Nässelius. Föräldrarna spelade inte men skaffade ändå ett piano för att barnen skulle få lära sig och av syskonen var det Åke som visade sig mest intresserad. Han tog lektioner och blev tidigt engagerad både på dragspel och piano i lokala orkestrar som spelade på dansbanor och festplatser runt om i Jämtland och Medelpad. En tid ledde han också en egen kvintett. Under några år var Åke även en av ortens mest lovande backhoppare.
I Stockholm spelade han först i en grupp med bland andra saxofonisten Dag Lövå och basisten Bill Houston. Litet senare, när han engagerades till Leif Kronlunds orkester, slutade han sitt kontorsjobb och blev musiker på heltid. Sommaren 1950 spelade han med Arthur Österwalls band på Nöjesfältet i Stockholm där en av medmusikanterna var trumpetaren Nisse Skoog. 1951 reste Ejemo på turné med Thore Jederby, på sommaren i Folkparkerna och under vintersäsongen till Folkets Hus och andra danslokaler runt om i landet.
När Nisse Skoog sommaren 1952 blev erbjuden jobbet som kapellmästare på Nöjesfältet satte denne samman ett litet bebop-band och som pianist engagerade han då sin vän Åke. Hösten samma år återvände Ejemo till Arhur Österwall för en turné med ett mer swingbetonat band, där han i kompet hade sällskap av Sven Stiberg på gitarr och Bertil Frylmark på trummor. Våren 1953 började han i Simon Brehms orkester och där blev han kvar i tre år.
På somrarna turnerade man i Folkparkerna (sommaren 1955 hade man också ett längre engagemang på utställningen H 55 i Helsingborg) och på vintrarna spelade man på Bal Palais i Stockholm. Vid den här tiden ingick trumpetaren Ernie Englund i Brehms band och hösten 1955 tog han över kapellmästarjobbet på Bal Palais. Ejemo gick över till Englund för ytterligare tre vintersäsonger på Bal Palais och turnéer under somrarna.
Våren 1958 började Ejemo i Åke Perssons kvintett som, inspirerad av Jay & Kai, bestod av två tromboner och komp. Första sommaren reste man i Folkparkerna med sångerskan Anita Lindblom, därefter fortsatte kvintetten att turnera runt om i landet fram till hösten 1959.
1960 gifte sig Åke Ejemo, slutade då som yrkesmusiker och fick jobb som vaktmästare på Svenska Bostäder. Han fortsatte dock att spela vid sidan om, och hösten 1962 medverkade han i den svenska underhållningspatrull som reste för att underhålla FN-soldaterna i Kongo. Ledare för patrullen var Staffan Broms och övriga medverkande var Leppe Sundevall, Sven Sjöberg, Britt Damberg och Git Skjöld.
Därefter och under hela 1970-talet spelade han så kallade festvåningsjobb och andra korta engagemang, ofta tillsammans med med violinisten Anders Dahl. Denne minns honom som en trivsam medmusikant som var omtyckt av publiken. Dahl uppskattade också hans mångsidighet och förmåga att vid behov även spela olika typer av underhållningsmusik.
Under 1980-talet drog sig Åke Ejemo tillbaka från musiklivet. De sista åren i hans liv förmörkades då han på grund av en olyckshändelse tvingades amputera vänster underarm. Nästan ingenting av hans pianospel finns bevarat för eftervärlden. Allt som finns är ett par 78varvsskivor inspelade med Simon Brehm 1954.
Artiklar:
Åke Ejemoh av Tompa Jahn (Accordion-Journalen 10/1961
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här