Meny
(15 juli 1920 – 2 februari 1988)
Det var framförallt för sitt skickliga vispspel Bertil Frylmark gjorde sig känd på 1940-talet. Först uppmärksammades han i Uppsala-gruppen Royal Swingers (med klarinettisten Åke Hasselgård), som vann OrkesterJournalens och Nalens amatörorkestertävling hösten 1941.
Därefter ingick han 1943 i en jazzinriktad trio ledd av tenorsaxofonisten Carl-Henrik Norin, i basisten Arthur Österwalls kvintett 1944-45 och sommaren 1946 i Simon Brehms kvintett på Berzelii-Terrassen i Stockholm och Långedrag i Göteborg. Hans mest berömda inspelning, där just trumspelet med vispar har en framträdande roll, är nog Hallelujah från 1946 med Brehm.
Frylmark, född i Bollnäs och uppvuxen i Uppsala, var länge bara periodvis verksam som musiker till följd av militärtjänstgöring och studier – han tänkte bli folkskollärare. Men i slutet av 1947 rekryterades han till Thore Ehrlings orkester och blev därmed professionell musiker; han visade sig också vara en förstklassig storbandstrummis.
1952 övergick till han till att förestå Nordiska Musikförlagets instrumentavdelning men fortsatte vid sidan om att frilansa som trumslagare, så även efter att han 1961 börjat vid Sveriges Radio som melodiradioproducent.
Artikel:
Svenskt stjärnalbum, OJ 10/1946
Cd:
Bob Laine & Gösta Törner with Stan Hasselgard, Stockholm Blues 1947 (Dragon)
Stan Hasselgard, Cottontop 1946–1948 (Dragon)
The Permanent Hasselgard, Stan Hasselgard 1945–48 (Phontastic)
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här