Bred musik av politisk Scott

Trumpetaren Christian Scott- född 1983 – är en politiskt och socialt mycket medveten musiker som i drygt ett tiotal år funnits på den amerikanska jazzscenen med fyra mycket starka skivor i bagaget.

Scott debuterade skivmässigt på farbrodern Donald Harrisons Real Life Stories 2002 och är väl förtrogen med jazzens och den svarta musikens olika genrer. Uppväxt i New Orleans, en smältdegel för många musikstilar med en bred och eklektisk syn på sitt musicerande har han breda influenser som utgångspunkt. Scotts musik är dramatisk, kraftfull med stora öppna ytor för improviserande och vilar på en rytmiskt stark grund. Det finns en rak uppriktighet och oraffinerad direkthet i gruppens spelupplägg.

Scott med sin uppåtriktade trumpet á la Dizzie Gillespie spelar aggressivt, attackerande med stark dynamik ofta i de högre registret och verkar katalytiskt för de övriga. Den unge saxofonisten Braxton Cook behärskar ett brett spektra där han både förstärker, modulerar och inte minst kompletterar Scotts kaskaderande uttryck med mer lyriska inpass.

Det melodiska grundarbetet vilar också tungt på pianisten Lawrence Fields som spelar lätt men tontätt både i ensemblespelet och i sina solon. Basisten Christopher Fun håller ramarna intakta och komprimerar medan trumslagaren Cory Fonville massivt driver på.

Merparten av Scotts kompositioner har en klar politisk grund refererande till personliga upplevelser som Danziger som beskriver en polismassaker i samband med orkanen Katrina som på flera plan lamslog New Orleans 2005. En annan komposition Ku Klux Klan policedepartment, skildrar upplevelserna av ett rasistiskt polisövergrepp som Scott utsatts för.

Det är genomgående en känslostark ”budskapsjazz” som Christian Scott förmedlar, vilken i hög grad känns både uppdaterad och angelägen.

Ulf Thelander

Christian Scott Quartet, Fasching Stockholm den 27 oktober.
Christian Scott tp, Braxton Cook as, Lawrence Fields p, Christopher Fun b, Cory Fonville dr.