CPH2013: Charles Lloyd i österländsk klangvärld

CharlesLloyd

Ett stilla sorl stiger inne i den stora salen i Kunstmuseét då vi sitter uppradade på trapporna och blickar ut genom de monumentalt magnifika glasrutorna, ut mot den grönskande naturen utanför, i väntan på legenden själv som inom kort skall framträda med sin trio.

 

Och jublet bryter lös när Charles Lloyd plus medmusikanter, tablaspelaren Zakir Hussein och trummis Eric Harland sakta släntrar in mot golvscenen.

Inte fy skam, denna inledning på jazzfestivalen, som sägs vara Europas största med över 1100 evenemang, stora som små på otaliga scener runt om i danska huvudstaden.

CharlesLloyd 3

Men nu alltså dags för jazzens första millionsäljare, en ständigt sökande artist både vad gäller musik och andliga aktiviteter- Lloyd drog ju sig tilllbaks i tio års tid för att ägna sig åt meditation.

Nu åter på banan, denna afton med en hyllning till trumslagaren Billy Higgins. Charles är ju inte purung längre, men glöden verkar inte ha falnat.

Han inleder dock försiktigt, trevar sig fram med en en varm och småluddig ton, men efter hand ökar intensiteten och snart sugs vi i en exotisk österländsk klangvärld, accentuerad av tablaartisten Hussein, som nästan stjäl föreställningen med sin dynamiska och varierade percussionskonst, sittande upphöjd med korslagda ben. Sicken lirare!

CharlesLloyd 2

Lloyd själv utrycker sig med långa raka toner, mest som en kommentar till Husseins trumriter och ordlösa sång. Rytmerna stegras alltmer, en förundrad publik lyssnar andäktigt på när trion utför diverse häxkonster i ett alltmer ökande crescendo.

En och halv timmes konsert utan paus blir kanske en aning påfrestande i längden, men nu fick vi i alla fall tillfälle att se den mytomspunne stilbildaren livs levande, ett tillfälle som kanske aldrig återkommer.

Text: Per Wikén
Foto: Lasse Seger      

 

Charles Lloyd Trio ”Sangam”

Copenhagen Jazz Festival Statens Museum for Kunst 5 juli 2013

 

Charles Lloyd ts ss fl, Zakir Hussein tablas,Eric Harland dr