DAN BERGLUND: Tonbruket

danberglund.jpg

 

 

 

 

 

 

Recenserad i OJ 1-10

Dan Berglunds
Tonbruket

Sister sad – Stethoscope – Sailor waltz – Gi hop – The Wind and the Leaves – Wolverine Hoods – Monstrous colossus – Song for E – Cold
blooded music – Waltz for Matilda

ACT 9023-2/tid 55 min

Dan Berglund b, Johan Lindström g lapsteel pedalsteel p, Martin Hederos pumporgan vln keys accordion, Andreas Werliin dr perc.
Insp 2009, ingen uppgift var.

 

••••

2010 års mest emotsedda skiva? Kanske. I vilket fall som helst bör nyfikenheten i hela jazzvärlden vara stor över hur Dan Berglunds första skiva i eget namn låter. Informella förhandsbesked gjorde gällande att ”det inte alls lät som e.s.t”. Det visade sig vara nästan riktigt. Trots allt har ju Dan Berglund satt ett mustigt musikaliskt basavtryck på musiken i e.s.t, det kommer man inte undan och väl är väl det.

Berglund har valt att bilda en kvartett – Tonbruket – som oblygt visar upp kunnande, smak och breda referenser. Långt ifrån allt i ryggsäcken hämtas från jazzen. Snarare är det så att influenser från rockens mera vidsynta underavdelningar (t ex brittisk progressiv rock, folkrock, psykedelia och tungmetall) möter den framåttänkande europeiska jazztraditionen. Här samsas tidiga Pink Floyd, Nick Drake och Entombed med ECM, Rune Gramofon och Winter & Winter.
Musiken rymmer såväl en stark kollektiv identitet, men samtidigt en kompositorisk eftertänksamhet och en instrumental mogenhet. Ingen roffar åt sig rampljuset, det spelas verkligen för musikens bästa och det spelas vackert, lyhört och genommusikaliskt.

2010 års bästa skiva? Kanske.