DANIEL HERSKEDAL & MARIUS NESET Neck of the woods

 

DanielHerskedal

Recenserad i OJ 1-13

DANIEL HERSKEDAL & MARIUS NESET
Neck of the woods
Neck of the woods – Preludium – Lutra, lutra – Eg er framand – The shepherd – Ara´s dance – The christmas song – Dragon´s eye –  Introduction to swan island – The wedding
Edition Records EDN 1034 /www.westmanmusic.com/ tid 41 min
Daniel Herskedal tuba, Marious Neset ts, Svanholm Singers.
Insp I Köpenhamn december 2010, i Lund februari 2011 samt i Köpenhamn juni 2011 och maj 2012

   Betyg 4: ••••

 

DavidStapleton

Recenserad i OJ 1-13

DAVID STAPLETON
Flight

Before – Polaroid – Flight – Henryk part I – Henryk part II – Unity – Ots – Whisper – Running east – North wind
Edition Records EDN 1032
/www.westmanmusic.com/tid  74  min
David Stapleton p, Marius Neset ts , Dave Kane b, Olavi Louhivouri dr, Brodowski String Quartet; David Brodowski violin, Catrin Win Morgan vi, Felix Tanner viola, Reinoud Ford cello.
Insp i Köpenhamn den 8 – 9 december 2011.
  
Betyg 2: ••

Den norske saxofonisten Marius Neset,- som det senaste året fått en hel del uppmärksamhet i jazzpressen så också här i OJ – har väckt en hel del förväntningar som blivande stjärnskott och förnyare trots eller kanske på grund av sin ungdom, 26 år.

Förväntningar som han i mina öron med sin spelning på Stockholm Jazz i höstas infriade med råge och där han tydligt demonstrerade sin egenart och sitt personliga uttryck. I intervjun i OJ (nr 4/12) beskriver Neset vikten av öppenhet och behovet av att jobba genreöverskridande, att söka möten med musiker på andra spelplaner än givna jazzsammanhang. Två sådana tillfällen finns nu tillgängliga också i tillplattad form på Nesets skivbolag, engelska Edition Records. Tillfällen där Neset är sig lik medans omgivningen och speluppläggen varierar, med rätt olika utfall.

På pianisten David Stapletons Flight har Neset en bärande roll framförallt som solist. Stapleton är en klassiskt skolad musiker som gärna arbetar med att bygga broar och integrera jazzupplägg med mer klassiskt influerade tongångar, där jazzens mer expressiva tonläge möter impressionistisk, målerisk kammartongångar som här i form av en stråkkvartett.

Personligen är jag oftast inte så tilltalad av den här typen av konstruerade möten, det blir oftast illustrativt och sällan något nytt, synergetiskt eller sammanhållet. Så också här även om Neset inducerar glöd och värme, så blir helhetsintrycket rätt ljummet.

Annorlunda blir det i duomötena med tubaisten Daniel Herskedal, en mycket innovativ, lyhörd och flexibel improvisatör. Instrumentkombinationen tenorsax och tuba ger ett både avskalat och renodlat sound, men framförallt kompletterar Herskedals mera långa, eftertänksamma och ibland lite ”tröga” inspel Nesets hetsiga impulsivitet.

Det är två musikaliska temperament som möts, konverserar, noterar sina respektive olikheter och konkluderar att man gillar varandra. Några stycken är studioproducerade, några sker direkt live och ska man tala om synergier så finns de här. En udda, lite underfundig platta som belyser Nesets mångsidighet.

Ulf Thelander