En livgivande helkväll med Jan Lundgren

[Best_Wordpress_Gallery id=”152″]

(Klicka någonstans på bilden ovan för att öppna bildspelet.)

Jan Lundgren x 3 – Meeting of Minds
Malmö Live, Malmö, 24 november 2018.

Alla mina stora förväntningar uppfylls med råge när Jan Lundgren hyllar Jacques Werup, Jan Johansson och Potsdamer Platz på Malmö Live. Trion Jan Lundgren (piano), Mattias Svensson (bas) och Zoltan Csörsz (trummor) inleder med Lundgrens Belgian Blues och mjukar upp inför vad som komma skall – Jan Johansson-pärlorna Det vore synd att dö än (från Jazz på ungerska), Emigrantvisa (från Jazz på svenska) och Gånglek från Älvdalen (från Jazz på svenska). De framförs med hjälp av stråkkvartetten Bonfiglioli Weber String Quartet, vars förste violinist Johannes Dickbauer inleder Det vore synd … med ett näringsrikt solo och givetvis briljerar trummisen Zoltan Csörsz, bördig från Ungern, i den låten. I gångleken skojar Lundgren till det med att till exempel väva in Vem kan segla förutan vind? i den.

Med bestämda steg kommer en lysande stjärna in på scenen när Jacques Werup hyllas: sångerskan Marit Bergman, som omgående får publiken med sig på noterna. Med sin starka och säkra röst tolkar Bergman fantasirikt Werup/Lundgrens tre sånger Natten kan bli lång, På stranden (benämnd The Seagull på Paolo Fresu/Richard Galliano/Jan Lundgrens album Mare Nostrum) samt Tack för vår tid ihop. Altsaxofonisten Jukka Perko och basisten Dan Berglund är med trummisen Morten Lund och Lundgren lika med Potsdamer Quartet, men ikväll får Csörsz vikariera för Lund. Perko och Berglund ger färgstarka solon i Lundgrens Potsdamer Platz och The Poet – till Jacques, som ingår som tredje del i Meeting of Minds. Före paus lyses Malmö Live upp av Johanssons Här kommer Pippi Långstrump. Lundgren halkar in på När det våras och Idas sommarvisa och delger oss att Pippi är mycket känd i Tyskland, men det är ingalunda Jan Johansson!

Trion bjuder in på nytt efter paus med färgstarka flamencorytmer i Yo vivo enamorao. Stråkkvartetten ansluter och Stepp min stepp och Kvällar i Moskvas förstäder från Jazz på ryska skapar fin stämning innan Bergman sitter vid flygeln och sjunger sin Ibland gråter jag bara för att tiden går. Orden ”Lycklig resa” är broderat på Sveriges mest sålda jazzskiva Jazz på svenska, vilket inspirerat Lundgren till låten med samma namn, som Potsdamer Quartet här ger oss. Till Dans of Masja plockar Berglund fram stråken och Perko ger virtuost järnet med altsaxen. Innan extranumren – Monica Zetterlunds pärla Var blev ni av samt Lundgrens Almas vaggvisa (tillägnad Jans syskonbarn) – får vi Werup/Saxells Gör mig lite levande. Bergman dansar, sjunger och strålar av framtidshopp. Det blir fart på stråkar, trummor, Steinwayflygel, tvenne basar och altsax i denna lyriska, klockrena seans som för tankarna till Ravels Bolero. Lundgren berättar efteråt att hans före detta elev Martin Berggren, som gjort de fina arrangemangen, sitter i publiken och Berggren ger sig då tillkänna under publikens applåder!

Det känns som att jag blev inte bara lite, utan mycket mer levande av Meeting of Minds! Tack Kenneth Ovesson, Folk å Rock och Malmö Live Konserthus för initiativet och genomförandet av konserten – en kulturgärning!

Lasse Seger

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat

Annonser
array(12) { [0]=> int(54566) [1]=> int(54639) [2]=> int(51323) [3]=> int(54731) [4]=> int(54735) [5]=> int(54715) [6]=> int(54787) [7]=> int(54707) [8]=> int(54790) [9]=> int(54541) [10]=> int(50803) [11]=> int(54382) }