Ersson och Cohen toppar under Malmöfestivalen

Den 26:e Malmöfestivalen innehöll traditionellt även mängder av jazz i olika stilar – från blues, trad, swing, hard bop och storbandsjazz på olika scener och tält med både fasta som tillfälliga grupper. För 23:e årets bjöd Hot House Förening på glad svängig jazz utspelad av 25 band, medan Malmö Jazzhouse firade 10-årsjubileum.

I I år hade man satsat på stort, och sett till att trumslagaren Janne Ersson fått komma tillbaka med sitt eminenta storband efter sju års uppehåll, mest av ekonomiska skäl då alla jazzkonserter var gratis medan man hoppas få in erforderligt kapital på öl och tilltugg.

Inte bara för undertecknad innebär Erssons Buddy Rich-påverkade storbandsstil något som är ett absolut måste på de flesta jazzfestivaler av klass. Inte minst för att här finns allt – en dynamik som inte mattas trots tre timmars intensivt lirande i extremt krävande arrangemang utförda av excellenta musiker/solister – utan även en kollektiv spelglädje under sin trumslagarledare i en blandning av svett och champagne.

Jag hade tidigare under dagen byggt upp min förväntan med att kolla VHS-videon Buddy Rich Memorial Scholarship Concert från 1989 med Rich-storbandet utan sin framlidne ledare, men med tre andra av hans yngre kollegor i fokusering –  bland annat Dave Weckl och Steve Gadd. Under kvällen insåg jag att Ersson absolut hade platsat som berättigad utmanare till dem med sin fabulösa lyhördhet, påpasslighet, teknik och att verkligen ”spela” trummor.

Hans Göteborgska storband kan, precis som Rich-storbandet, ”Keep the customers satisfied” i en fullödigt smittande rytmkänsla, svikt och drive från den flyhänte Ersson som pådrivare för en djupt imponerande stingande trumpetsektion (med spelglade Claes Nilsson i spetsen för Oscar Stenberg och Johnny Ohlsson) och en tekniskt driven saxsektion ( Erik Kristoffersson och Jens Nilsson, alt, Erik Lifting och Per Lång, tenorer).

Med en överraskande medelhavshetta i tältet formligen kokade bandet i Rich-klassiker som Channel One Suite (med ett otroligt tenorbattle mellan Lång och Lifting), Willowcrest, Preach and teach, vilket kom till uttryck i stående ovationer från publiken och spontan dans framför bandet.

Likt en crowdpleaser hade Ersson denna gång även en vokalist, Michael Somerville från New York, som med sin Billy Eckstine-inspirerade sång blev ett extra tändstift i sina tributer till både Nat King Cole (Someday you ´ll be sorry, Walking my baby back home i Billy Mays traditiionella arr) samt Sinatra i Quincy Jones-arret till Basie-bandet i I wont dance och Billy May-arret i Day by day respektive Nelson Riddle´s Don´t worry ´bout me. 

Hoppas att Ersson behåller Somerville, som gav bandet ett extra lyft i deras kritiserade alltför enögda profilering av Buddy Rich-stilen.

Det kom inte minst till uttryck när de gav sin förträffliga version av Clifford Browns Joy Spring där sexsektionen spelade Browns trumpetsolo från hans inspelning 1954 under Jack Montroses ledning med dåvarande westcoastjazzelit.

Att Erssons storband tvingats söka sig ut till Polen och Belgien har ekonomiska skäl. Men om den euforiska Malmöpubliken denna kväll får råda finns bandet åter på plats till nästa Malmöfestival hos Malmö Jazzhouse. Det här var sommarens stora storbandsupplevelse absolut inte bara för undertecknad.

På stora scenen på Stortorget bjöd det på en högoddsare – den israeliske basisten Avishai Cohens trio som bjöd på kompositioer från deras album Aurora. Hela detta sjok av musik så fullödigt. känsligt och intensivt vibrerande med öron rosiga av hörselglädje hela tiden.

Inte minst var nye pianisten Omri Mors flyhänta spelstil väldigt strukturerad och löpte friktionsfritt till trumslagaren Amir Breslers ständigt entusiasmerade uppbackning. Men det var Cohens individuella uttryck som imponerade mest i storhet att skapa stämningar med sina stora varma fylliga toner han utvann ur kontrabasen.

Christer Nilsson

Malmöfestivalen med bland annat Avishai Cohens trio på Stortorget den 18 augusti och Janne Erssons storband i Malmö Jazzhouse jazztält den 19 augusti