E.S.T – 301

est301
Recenserad i OJ 3-12


e.s.t
301

Behind the stars – Inner city, city lights – The left lane – Houston, the 5th – Three falling free Part I – Three falling free Part II – The childhood dream

ACT 9029-2/ Naxos/ tid 61 min

Esbjörn Svensson p, elektronik, transistor radio, Dan Berglund b, elektronik, Magnus Öström dr, voc, elektronik.
Insp jan 2007, Studio 301 Sydney, Australien.

   Betyg 5: •••••

I januari 2007 befann sig e.s.t. (Esbjörn Svensson Trio) på turné i Australien och Asien. Trion beslöt sig att under några lediga dagar hyra in sig i den berömda Studio 301 i Sydney och helt förutsättningslöst utforska och utveckla sin musik. Energin och den fria improvisationen som infann sig i livesituationen på scen ville de ta in i studion och få ner på tape. Under två dagar spelade e.s.t. in över nio timmar ny musik – det kom att bli sista gången de gick in i en studio tillsammans.

Esbjörn Svensson började redigera materialet till två album som skulle släppas antingen som ett dubbelalbum eller som två på varandra följande album. Esbjörns alltför tidiga bortgång vid 43 års ålder i en tragisk dykolycka den 14 juni 2008 gjorde att endast delar av materialet gavs ut, det blev grunden till mästerliga Leucocyte (se rec OJ nr 5 2008).

Först tre år senare, under oktober och november 2011, beslöt sig Dan Berglund och Magnus Öström – trots den smärtsamma processen – att gå igenom de resterande outgivna Sydney-inspelningarna. Tillsammans med bandets ljudtekniker Åke Linton har man nu gjort sina egna edits av sessionen. Resulterat blev det drygt timslånga albumet 301.

Improvisationen fick alltid stor plats när e.s.t. spelade live. Genom åren utforskade de nyfiket nya områden och tänjde på gränserna för att finna de nyskapande, täta ljudbilderna som är byggstenarna i deras klangvärld. Även 301 präglas av fri och sökande improvisation. Här finns allt det som vi kommit att förknippa med trion: svepande och fantasieggande tonföljder, meditativa och melankoliska klanger, det energiska sökandet som balanseras av den laddade, skira tystnaden.

Uppbyggnaden på 301 visar trions säregna spännvidd, men känns delvis mindre experimentell än Leucocyte, med undantag av de elektroniska utflykterna i konstmusikens värld. Plattans kanske mest oväntade spår Houston, the 5th för lätt tankarna till avantgardister som Karl-Heinz Stockhausen och Iannis Xenakis och är ett nytt grepp som kan t o m lite överraska trions trogna lyssnare.

Keith Jarretts och Jan Johanssons andar svävar över nummer som den himmelskt vackra The left lane och avslutande The childhood dream. Inledande Behind the stars med Esbjörn solo vid flygeln ger en gåshud och övergår snyggt i ett av plattans starkaste spår, det nästan 12 minuter långa, suggestiva Inner city, city lights.

Just känslan av att musiken och de musikaliska idéerna verkligen skapas i ögonblicket är ett av e.s.t’s tydligaste kännetecken. Varje ton från Esbjörn, Dan och Magnus vävs ihop till ett slags symbiotiskt eko: lyhördheten är total. Trions styrka, förmågan att få det mest komplexa att lösas upp till det synbart enklaste, det mest njutbara, ledde till att e.s.t. blev världsunika.

Vilken magi som skulle skapats av Esbjörn och hans visionära trio idag får vi dessvärre aldrig veta, men fans runt om i världen kan trösta sig med – och glädjas åt – detta postuma mästerverk.

Patrik Sandberg