ETIENNE MBAPPÉ Pater Noster

EtienneMBappePaterNoster
Recenserad i OJ 5-13

 

ETIENNE MBAPPÉ
Pater Noster

Wéllisané – Esua – Nyuwé – Wondja (Di Témi) – Pater Noster – O séya siséya – Lambé Toyi (sénga doyi) – Yé babé – God bless Cameroon – EsÉyaé – Dimbéa Pimbéa – Wé mba tiki – O dini longué – Gao Mali

Plus Loin Music / www.westmanmusic.com/tid 67  min
Etienne MBappé elb vo, Cédric Baud g, Clément Janinet violin, Nicolas Viccaro dr, Cate Pétit vo.
Insp i Frankrike 2013.
Betyg 3: •••

Elbasisten Etienne MBappé, som vi för närvarande kan höra i John McLaughlins grupp 4th Dimension, har en oerhört driven samtidigt en mycket mjuk spelstil med klara referenser till Jaco Pastorius. Lyssna exempelvis på gitarristen Jimmy Herrings senaste skiva Subject to change without notice (Abstract Logix 2012), där MBappés breda spelregister blir tydligt.

Parallellt med att MBappé rör sig i fusiongenrens framkanter leder han sedan flera år en grupp, Sur La Také, som spelar eget material med textmässig och musikalisk grund i Kamerun där han har sitt ursprung. Gruppens namn Sur La Také betyder ”slut på lidandet” och i pressreleasen beskriver MBappé sitt budskap så här: ”Have patience and believe that times of happiness is coming soon. Times, sometimes takes time.”

Det är en energetisk och livsbejakande musik som presenteras på Pater Noster, med texter fyllda av förtröstan och tålamod. Det svänger intensivt, tempot är genomgående högt och komprimerat. Samspelet är tätt och nära, där inte minst gitarristen Cédric Baud och violinisten Clément Janinet unisont driver på, slagverkaren Nicolas Viccaro arbetar lätt och rullande, mestadels med raka rytmer utan några baktakter. MBappé spelar återhållet och mycket mjukt och sjunger med en lite hes, beslöjad stämma fint kompletterad av Cate Pétit.

Budskapet ligger i stämningen och utspelet, även om texterna går förbi så går budskapet kring livsglädjen in.

Ulf Thelander