Europe Jazz Media Chart, oktober 2017

Europas ledande jazztidskrifter och webbsidor som skriver om jazz har gått samman under namnet Europe Jazz Media (EJM). Målet är att arbeta objektivt med gemensamma mål för att uppmuntra och stärka intresset för jazz och sprida kunskap och medvetenhet om utvecklingen och mångfalden inom jazzen. Ett av de första initiativen är Europe Jazz Media Chart som uppdateras månadsvis. Listan är inte försäljningsrelaterad utan ställer samman uppgifter om vilka skivor de olika tidskrifterna och webbsidorna rekommenderar och tipsar om.

Magnus Nygren, OrkesterJournalen
Trespass Trio: The Spirit of Pitesti (Clean Feed)

Jan Granlie, salt-peanuts.eu
Various Artists: Sky Music – A Tribute To Terje Rypdal (Rune Grammmofon)

Christine Stephan, Jazzthetik
Lisbeth Quartett: There Is Only Make (Traumton/Indigo)

Henning Bolte, Jazzism
Phil’s Music Laboratory: Repititive Mind (P-Records)

Cim Meyer, Jazz Special
Rawfishboys: Fengling (W.E.R.F. 145)

Lars Mossefinn, Dag og tid
Erlend Apneseth Trio: Åra (Hubro)

Axel Stinshoff, Jazz thing
Christian McBride Big Band: Bringin’ It (Mack Avenue)

Luca Vitali, Giornale della Musica
Tim Berne’s Snakeoil: Incidentals (ECM)

Madli-Liis Parts, Muusika
Three Free Radicals: Travelogue (Improtest Records)

Paweł Brodowski, Jazz Forum
Sławek Jaskułke: Tokyo Solo Concert 2016 (Sea Label, Pl/CorePort, Jp)

A solo outing by one of Poland’s outstanding jazz pianists, recorded live in Japan last December, brings fresh interpretations of some of his earlier compsitions presented on such studio albums as Moments, Sea and Senne, with a special bonus loosely based on Krzysztof Komeda’s famous Grey Carol. Intimacy, introspection, subtle colors, and superb sound quality.

Rui Eduardo Paes, jazz.pt
Slow Is Possible: Moonwatchers (Clean Feed)

Mike Flynn, Jazzwise
Dwiki Dharmawan/Gilad Atzmon/Kamal Musallam: World Peace Trio (Enja)

Anna Filipieva, Jazz.ru
Peter Ivshin: The Path of the Hermit. Vol. 1. Triptych (ArtBeat Music)

This deep work by Muscovite drummer, Peter Ivshin, is offering a new vision of the ensemble role of the drums: instead of traditional concept, the listener is proposed to perceive percussion as a powerful generator of complex emotions.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.