Expressiv Neset i stark omgivning

MariusNeset FotoPS

Saxofonisten Marius Neset tar fokus direkt och inleder sin konsert med ett rytmiskt, metrisk tjattrande solospel på sopransax som gradvis byggs på och ut av de övriga i till en kraftfull helhet.

Stycket, Birds är också titelspåret på Nesets senaste utgåva där han explorativt tänjer gränser både utåt mot komprimerad friform men också inåt mot mer spatiöst balladspel. Lite mindre av det senare bjöds det på denna kväll, vilken mer gick i expressivitetens tecken där nyckelbegreppet var intensitet.

En musiker av Nesets kaliber kräver en stark omgivning som både kan stå emot men också utmana. Detta har han med råge, vilket gör att hans tekniska ekvilibrism aldrig tar överhanden utan möts likvärdigt men på olika sätt av gruppens medlemmar.

Pianisten Ivo Neame har ett närmast klassiskt anslag, spelar brett lyriskt och håller de melodiska linjerna klara och ograverade samt ger stöd till de övrigas mer fria improviserande. Basisten Phil Donkin läser mellan raderna, fyller ut eller håller igen och är det ankare som Neset behöver för att behålla markkontakt.

Mest imponerad var jag dock av slagverkaren Anton Eger som med ett blixtsnabbt – men inte forcerat – spelsätt läste av och drev på, ibland på egen hand och öppnade nya vägar för Neset att utforska.

Och det är just förmågan att hantera de många vägvalens möjligheter som gör Nesets grupp spännande och nyskapande. Synd dock att så få hade tagit möjligheten att lyssna direkt denna kväll, men Sveriges Radio spelade in så möjlighet ges att ta del av Marius Nesets dynamiska tonvärld längre fram.

Text: Ulf Thelander
Foto: Patrik Sandberg

Fasching, Stockholm den 13 mars 2014.

Marius Neset Quartet

Marius Neset ts ss, Ivo Neame p, Phil Donkin b, Anton Eger dr.