Fantastisk storbandskonsert med egen repertoar

P1000720

Det var tio år sedan det snart 30-åriga Stockholm Jazz Orchestra gav en konsert i Malmö, vilket var något som både de och en förväntansfull publik såg fram emot. Resultatet – en fantastisk konsert där man utmanande enbart spelade kompositioner av bandets trumslagare Jukkis Outila och basist Martin Sjöstedt.

Den senare informerade avspänt och roligt om sina kompostioners tillkomst och innebörd, med noter som såg ut som halva lakan på notställen.

– Framför allt är det fantastiskt att skriva för ett storband där nästan samtliga är förstklassiga solister och man har “den och den” musikern i åtanke när man tänker solistiskt, menade Sjöstedt.

P1000727

Själv hade han hämtat mycket inspiration från storbandets turnéer i Sydafrika och latin-Amerika typ Argentina. Därifrån kom trumpetaren Gustavo Bergalli som återbördats till sitt hemland efter många jazzår i Stockholm. Men han uppvisade att han fortfarande är en solist av rang i bland annat den sensibla tolkningen av balladen “No regrets”.

Självklart inspirerades Sjöstedt även av företeelser i hemstaden Stockholm. Till exempel Pridefestivalen som pågick när han komponerade en dag och blev så pass positivt störd av allt glam utanför att han döpte öppningsnumret till just det stolta “Pride”.

Från Sydafrika fick han uppslag till två fängslande taktmässigt intrikata nummer, inte så långt ifrån Don Ellis takteufori på 70-talet, i “Jakall Nkomo” och “Good to be”. Det var lätt att inse att Bob Florence storbandskomposition “Sailing” inspirerat till den sommarlätta “Aviation” där bandets musikaliske ledare Fredrik Norén imponerade stort med sensibelt utspel på flygelhorn.

P1000715

I den här elitbetonade omgivningen av självklara giganter kom han att ge klart besked om vilken särklass han står som improvisatör. En välbehövlig påminnelse.
När Sjöstedt var i Argentina var det självklart att tangons sensuella rytmik blev en kittlande erfarenhet som kom till uttryck i “El Bueno” i utmanande 6/4 och 7/4-delstakt.

Med generösa ytor för Malmös altsaxstjärna Fredrik Kronqvist att både förtrolla, blända och bedåra i sin Cannonball Adderley-framtoning. Liksom den utlevelserike Johan Hörlén på flöjt, sopran och altsax. Man förstår att han är ett stort namn i WDR Big Band i Köln.

P1000729

Alla fick självklart komma till skott. Inte minst bandets blonda amazon Karin Hammar med sitt tempramentsfyllda tromboneutspel i den fysisktk berörande “Blues”. Vilken utgjorde en enorm förtjusning hos publiken med de förstklassiga klangankaren i både den auktoritäre bastrombonisten Anders Wiborg och Fredrik Lindborg på baryton – därtill en spänningsskapande solist.


När Sjöstedt hamnade i en studio för att komponera en vacker ballad åt Bergalli satt i rummet bredvid en saxsektion och övade Glenn Miller-låtar och omintetgjorde Sjöstedts lyriska syften. Nu blev resultatet istället en crossover där typ Supersax meets Glenn Miller i den helt makalösa “Reeds wired” där tenoristerna Karl-Martin Almqvist och Robert Nordmark bjöd på svindlande dueller där inga tekniska gränser lade sordin på idéflödet. Dessa två var helt bländande konserten igenom och gav en extra dimension som skapade en oerhörd swing.

P1000717

Något som passade in på sparsamt förekommande Bertil Strandbergs tromboneutflykter i “Orakel” och Karl Olanderssons känt smidiga ofta förekommande trumpetspel. Något som även pianisten Daniel Tilling underströk med sin briljerande självklara stil i bland annat Jukkis Uotilas svängigt händelserika “Avenida” vars harmoniska äventyrligheter fick nackhåren att resa sig av förtjusning. Inte minst för kompositörens snärtigt spänstiga utspel med en klockpendels osvikliga säkerhet i uppbackning.

Denna omtumlande storbandskonsert var av en världsklass som man sällan upplever med blå-gula förtecken.

Text: Christer Nilsson
Foto; Stig Linderoth

Stockholm Jazz Orchestra på Palladium i Malmö den 25 mars

Medverkande: Fredrik Norén, Karl Olandersson, Gustavo Bergalli, Magnus Bro, trumpet, Bertil Strandberg, Karin Hammar, Magnus Wiklund, Anders Wiborg, trombone, Johan Hörlén, Fredrik Kronqvist, Karl-Martin Almqvist, Robert Nordmark, Fredrik Lindborg, sax, Daniel Tilling, piano, Martin Sjöstedt, bas, och Jukkis Uotila, trummor.