Finn von Eyben: Plays Finn von Eyben: Finn von Eyben Workshop & Radiojazzgruppen 1966 – 1967

Storyville 101 8442 / Plugged / Tid: 57 min.
Finn von Eyben, Niels-Henning Ørsted Pedersen b, Kim Menzer, Eje Thelin tb, Jesper Bech Nielsen, Bernt Rosengren, Bent Nielsen ts, fl, Sören Svagin p, Teit Jörgensen, Bjarne Rostvold dr, Allan Botchinsky, Palle Mikkelborg tp, Fritz von Bülow g, Otto Francker vibr, marimba, Ole Kock Hansen celeste m fl. Insp Metronome Studio mars 1966 & Danska Radion (DR) sept 1967.

Holländske basisten och kompositören Finn von Eyben startade egna workshops i Danmark redan 1963, starkt influerade av de workshops som Charles Mingus höll i under samma period.
Musiken som var djupt rotad i bebopen var samtidigt influerad av avant-garden och frijazzen som då var de nya strömningarna på jazzscenen men ännu inte riktigt fått fäste. Mest bekant är von Eyben kanske för sina samarbeten med New York Art Quartet där saxofonisten John Tchicai och trombonisten Roswell Rudd ingick.

På de åtta aldrig tidigare utgivna studioinspelningarna som presenteras här får vi höra fem spår med von Eybens fem man starka, heldanska formation inspelade våren 1966 och tre låtar inspelade med danska Radiojazzgruppen hösten 1967. Allt material är komponerat av von Eyben.
Med Radiojazzgruppen hörs tunga danska namn som trumpetaren Palle Mikkelborg och trumslagaren Bjarne Rostvold men även svenska äss som saxofonisten Bernt Rosengren och trombonisten Eje Thelin.
På kvartettskivan lyser trombonisten Kim Menzer och tenorsaxofonisten Jesper Bech Nielsen ikapp med kraftfulla soloinsatser. Musiken är hela tiden i rörelse och i lekfull förändring, som i den organiska Asia. Ornette Colemans och Thelonious Monks ande svävar över Krogerup – en aerodynamisk komposition som går i marschtakt.

Rörelse och dynamik kännetecknar också kompositionerna von Eyben spelar med den större formateringen, Radiojazzgruppen. Musiken bär tydliga drag av modern konstmusik, även influenserna från Mingus är hörbara. Kan också finna likheter med det som arrangören, pianisten och kompositören George Russell skapade på mästerverket Essence (Sonet) några år senare. Helt i linje med tidens anda. Mest hörvärt är mötet mellan von Eyben och basisten Niels-Henning Ørsted Pedersen i tio minuter långa, elastiska Flower Point med dess tunga, pulserande rytmer med Bjarne Rostvold på trummor och den meriterade träblåssektionen.

Jättekul att bolaget Storyville satsar på att ge ut denna skatt från en ofta åsidosatt men livlig och fruktbar period i dansk jazzhistoria.

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.