Finstilt och variationsrikt med Gothenburg Combo och Mateusz Kowalski i Uppsala

Foto: Bob Frose

Gothenburg Combo (David Hansson och Thomas Hansy) med Lina Nyberg, Susanna Risberg och David Stackenäs & Mateusz Kowalski Uppsala Gitarrfestival, Uppsala Konsert & Kongress,  9 oktober 2020.

Den långlivade duon The Gothenburg Combo (gitarristerna David Hansson och Thomas Hansy) firar tjugo år i år. Gitarrduon har specialiserat sig på nyskriven musik för två akustiska gitarrer, med målet att lyfta fram gitarrens alla skiftningar och möjligheter.

Senast 2015 uppträdde duon på Uppsala Gitarr Festival i ett samarbete med minimalisten Terry Riley. Till årets festival återkommer de med litteraturinspirerad musik.

The Gothenburg Combo har i ett tidigare live-projekt framfört musik som de låtit ett antal klassiska musiker och tonsättare skriva utifrån en bok som varit särskilt betydelsefull för dem.

Detta samarbete gav mersmak så göteborgsduon beslöt sig för att skapa ett liknande upplägg ånyo. Denna gång lämnade duon uppdraget till tio olika kompositörer och musiker med rötter i jazzen. The Gothenburg Combo vill locka båda låtskrivaren och lyssnaren att reflektera över hur musiken påverkar upplevelsen av en bok och vice versa.

Öppningsverket, skriven av kompositören, arrangören, trumpetaren Ann-Sofi Söderqvist bygger på Donna Tartts episka roman The Goldfinch (Steglitsan). Duon målar i Söderqvists verk upp fantasieggande konturer som vandrar mellan dur och moll.

Vidare spelas ett stycke skrivet av basisten Georg Riedel. Riedels val som inspiration landar på Tango för enbenta av den egensinniga författaren, jazzmusikern Sture Dahlström. Boken handlar om den frihetstörstande metallarbetaren Krister Andersson och här fångar duon på ett fascinerande sätt bokens handling, särskilt i crescendot.

Mer svärta skapar gitarrparet i rörblåsaren Nils Bergs verk Korpen, inspirerad av Thomas Bannerheds roman. Ett mer melodiskt, finstilt tonspråk kommer i Jojje Wadenius verk Guitar Combo som influerats av Malcolm Gladwells filosofiska bok Blinks: The power of thinking without thinking.

Tre av de anlitade kompositörerna är själva på plats på UKK för att presentera bakgrunden till sina bokval — vokalisten Lina Nyberg och gitarristerna David Stackenäs och Susanna Risberg.

Lina Nyberg hade valt att göra sin komposition kring boken De små tingens gud av Arundhati Roy, Stackenäs hade skapat sitt stycke Rebus Verita efter Luigi Serafinis verk Codex Seraphinianus och Risberg sin komposition efter Toni Morrissons Beloved.  Gothenburg Combos fångar känslan i verken särskilt i Rebus Verita när de nyttjar en kortare, dämpad klang som ger associationer till ett preparerat piano.

Temperaturen höjs ytterligare ett snäpp i senare delen av konserten då gitarrduon får sällskap av Nyberg (sång), Risberg (halvakustisk) och Stackenäs (12-strängad). De fyra gitarrerna ihop med Nybergs omfångsrika stämma bildar en enastående klangrik fusion. Förutom en dynamisk version av sångerskans The woodlouse song bjuder kvintetten på heta brasilianska rytmer i Luiz Bonfas Manhã de Carnaval och kubadoftande toner i Evert Taubes Fragancia.

Konserten bildar ett lysande exempel på när komposition, arrangemang och instrumentering snickras ihop till en enhet och landar i klockren symbios.

Prisbelönade klassiska gitarristen, 25-årige polske Mateusz Kowalski (vinnare av den prestigefyllda EuroStrings-tävlingen 2019) spelade under sin solokonsert frapperande verk av kompositörer som Astor Piazolla, J S Bach, Frédéric Chopin, Sérgio Assad och Fernando Sor. Särskilt tilltalande var det att höra Kowalskis tolkningar av brasilianaren Sérgio Assads Southamerican variations on F och gamla stycket Contempación av paraguayanen Agustín Barrios Mangoré där referenser till Andrés Segovias karaktäristiska spelstil kunde skönjas. Kowalskis fingrar rörde sig blixtsnabbt längs gitarrhalsen oavsett vilket tempo han valde att spela i, han spelade ofta många toner samtidigt, korta som långa som i hans smått briljanta variationsrika arrangemang av Chopins Mazurka i C-dur som i Kowalskis händer förvandlades till fjäderlätt och lekfullt örongodis.

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.