FIRE! with JIM O’ROURKE Unreleased?

FIREwithJimORourkeUnreleased
Recenserad i OJ 5-11

 

Fire! with Jim O’Rourke
Unreleased?

Are you both still unreleased? – …please, I am released – By whom and why am I previously unreleased? – Happy ending borrowing yours.

Rune Grammofon RCD 2111

www.runegrammofon.com / tid 41:25

Mats Gustafsson bs, elp (Fender Rhodes), live-elekronik, Johan Berthling elb, Andreas Werliin dr, perc., Jim O’Rourke elg, synth, hca. Insp i Tokyo, Japan, 12-13 september 2010.
••••

Den numera i Österrike boende Mats Gustafsson är verkligen en mångsidig musiker med skiftande uttryckssätt och ett närmast oöverskådligt antal skivor bakom sig.
Med gruppen Fire! som här kommer med sin andra skiva, knyter han an till en stil inom den psykedeliska, experimentella avantgarderocken som etablerades för mer än 40 år sedan av grupper som t ex Pärson Sound (Sverige) och Can (Tyskland).

Det handlar om den minimalistiska, repetitiva och suggestiva musiken med ett stadigt beat. En musik som intensivt och malande, likt en lavaström, flyter fram på ett sätt som inte lämnar någon oberörd. Gustafsson spelar barytonsax, ett instrument vars klang passar mycket bra i denna musik, vilket hörs mästerligt i första spåret. Han spelar också elpiano och liveelektronik.

För det stadiga och trollbindande beatet står trumslagaren Werliin (som också ingår i duon Wildbirds & Peacedrums) tillsammans med den fenomenala basisten Berthling. Gitarristen O’ Rourke, som är gäst på denna skiva och som annars ingår i den amerikanska rockgruppen Sonic Youth, som Gustafsson har spelat mycket med, bid-
rar starkt i sitt rundgångsspel med kopplingen till ovan nämnda klassiska grupper.

Det ska dock framhållas att Fire! har ett betydligt råare och mer koncist och kompromisslöst ”sound”, än vad de psykedeliska förebilderna hade. Det tredje och kortaste stycket bryter av mot de andra med sin mer fria och klangrika uppbyggnad, där vi också får höra  O’ Rourke, på munspel.

Musiken på denna skiva har ett stort bruksvärde och lämpar sig nog bäst att upplevas live, i klubbmiljö. Genom att närma sig rockmusiken når Gustafsson också en publik som kanske inte annars skulle lyssna på improvisationsmusik. Där har Gustafsson en viktig roll.

Roger BHergner