Grand jazz på Lundahotell

För 22:a året i rad arrangerade Grand Hotel i Lund åter en jazzigt generös Allhelgonafton. Fast med skillnaden att denna gång var det inte arrangören Louis Mitchell och jazzklubben Plektrum som höll i evenemanget utan nya samarbetspartnern "Jazz Art Sweden AB" med Stefan A. Nilsson  i spetsen. Utan någon skillnad i det skiftande jazzutbudet.

Traditionellt gladde man mycket gammal som ung i både fråga om publik som artister. I det senare fallet evigt unge Svante Thuresson, 72, mot Victoria Tolstoys 34 år – fast med lika unga själar.

Först ut på matsalens scen var danska altsaxofonisten Christina von Bülows trio med flyhänte Jacob Fischer, gitarr, och istället för förhindrade Jesper Lundgaard kom Malmöbasisten Mattias Hjort. Plus Christina "svenske hjälte" Jan Allan.

Den senare och Christina har tidigare haft konstruktivt samarbete – både på scen och skiva. De hade inga svårigheter att åter kommunicera i den gemensamma favoritstilen –  Lennie Tristano-skolan. Speciellt Allan, som mest inspirerats av altsaxofonister (och älskar Tristiano-sextetten med Lee Konitz och Warne Marsh) kom loss med sin lyriska mjuka profilering ihop med Christinas starka Konitz-inspiration i festliga polyfona duetter. Speciellt i Konitz-originaklet "3000 East and 40nd". Andra njöt kanske mera av Tom Harrells skira "Sail away" och Lars Gullins alltför förbisedda bagatell "Subway".

Lokalt populäre pianisten/sångaren Nils Bondesson lockade många två-fyrastampare med sin bluesiga kvartett i en bland annat gungig "Between the devil and the deep blue sea".

I denna våta geografi sågs ett svar i Victoria Tolstoys snabba version av "How deep is the ocean" med en säkerhet, mognad och bärighet i Nancy Wilsons 60-talsframtoning. Ihop med pianisten Claes Cronas trio (Mattias Hjort,b, och Daniel Fredriksson, dr) kunde hon med Svante registrera kvällens bredaste leenden och starkaste ovationer.

Medan Svante ensam med sin trogna rutin levererade en minnesvärd "Waltz for Debby" och crowdpleasern "Vinter i skärgården" (Younger than springtime) i en musialisk lek inom givna ramar från förr. Trots en pratglad publik och stökig trängsel framför estraden gavs åter en påminnelse om vilken fantastisk pianist Crona är. Med sitt dynamiska Victor Feldman-påminnande utspel där tio fingrar i skiftande anslag och exakt precision i varje ton får en fabulös enskild behandling och varje melodiskt infall blir vridet och vänt i rasande infallssvängar. Detta ihop med dynamiska pauseringars tomrum laddade musikens tilltal.

Multiinstrumentalisten/sångerskan Gunhild Carlings storband var självklart ett populärt inslag i denna minifestival. Med hela sin familj involverad (pappa Hans, trumpet, syster Gerd, altsax, bröderna Håkan (ts, bs och Ulf dr, samt mamma Aina g,) fick de danslystna i alla åldrar att "lägga en sula på parketten". Allt från professorsgråben till ärtiga universitetstjejer i sina stiltrogna återgivningar av Louis Russells, Chick Webbs, Fletcher Hendersons och Ellingtons 30-och 40-talsrepertoarer (en härlig Conga Brava noterades).

Lite mallplacerat "Round midnight" hamnade en av de främsta trumpetarna just nu, Anders Bergcrantz med sin ettåriga kvartett (Robert Tjäderqvist p, Patrik Grundström b, och Ulrik Ording dr). De lyckades självklart ändå leverera och ta emot passningar medan deras trogna publik jublade åt hans flödande mästerlighet i original som "The Golden East, Exit, Vision" till slitstarka standars som "Tenderly Au Privave". Bergcrantz förmåga att förena en skicklighet med fördjupning i framlidna mästares idiom som Lee Morgan/Freddie Hubbard/Woody Shaw, har visat sig vara övertygande tidlös. Med sin unga ännu okända grupp visade Bergcrantz att de litar på sin musik, tonerna, kompositionerna och framför dem med kompromisslös  kärlek och patos.

Grand Jazz på Grand Hotel, Lund

31 oktober

Medverkande: Svante Thuresson, Victoria Tolstoy med Claes Cronas trio, Anders Bergcrantz kvartett, Christina von Bülows trio med Jan Allan, Gunhild Carlings storband, Nils Bondessons kvartett och Anders Frostin Band