HAN BENNINK TRIO Bennink # Co.

HanBennink
Recenserad i OJ 1-13

 

HAN BENNINK TRIO
Bennink # Co.

Klein gebrek geen bezwaar – Sim march – Suite in a sea – Meet me tonight in dreamland – Dog – Laureen-s S.D. – Inside Inside – Ganz – Klein gebreek geen bezwaar no.2 – Kiefer – Postlude to Kiefer and a piece of drum – A flower is a lovesome thing

ILKmusic ILK192CD/ilkmusic.com/tid 45 min.
Joachim Badenhorst ts bcl cl, Simon Toldam p, Han Bennink drum.
Insp live i Neerpelt, Belgien 2011.

   Betyg 4: ••••

Den nu 70-årige holländske trumslagaren Han Bennink har sedan början av 60-talet spelat med “alla” i den nutida jazzhistorien. Ändå så är den trio han leder på detta nya album hans första grupp i eget namn.Trion kom med ett första album, Parken (även det på ILK), för ett par år sen. Till detta opus nr 2, så har Bennink & Co sålunda fångats under några inspirerade ögonblick inför pub-
lik i Belgien. ”Bara” en trekvart, men dessa minuter är verkligen sprängfyllda av infall, uppslag, sväng, fina solon, ja verkligen allt som den musikintresserade kan önska sig!

Bennink, som här enbart spelar på en virvelkagge, inget mer, balanserar som vanligt mellan spel och utspel. Han är lika mycket ett rytmiskt fenomen som en showman av bästa sort. En gång för länge sen såg jag honom skaka en hel (och för ögonblicket tom!) stolsrad i takt med musiken. Det var under en improvisationsfestival i Kulturhuset i Stockholm och den häpna publiken jublade! Roligt och samtidigt ett svängigt rytmiskt understöd. Bennink i ett nötskal!

I sin trio har Bennink med sig två betydligt yngre och också helt lysande musiker. Den belgiske saxofonisten/klarinettisten Joachim Badenhorst och pianisten Simon Toldam från Danmark. Den mesta av den musik trion spelar är skriven gemensamt. Meet me tonight är ett trevligt standardnummer, som spelas rakt upp och ner. Strayhorns A flower… presenteras först i tämligen upplöst form, där bitarna först mot slutet fogas samman till det vackra temat.

Dog är en friare exkursion, skriven av Toldam som också står för Kiefer där Badenhorst klämmer in en bit Monk (Evidence?). Somligt får runt sex minuter för att utvecklas lite mer, annat presenteras i korta och hastiga skisser. Badenhorst är hela tiden till sin fördel, speciellt tycker jag om hans klarinetter.

Toldams pianospel är en fin blandning av klassisk jazz och mer nutida influenser. Och så Benninks virvelkagge, med en blandning av vanliga stockar och vispar, spel på kanten, ibland trumskinnet dämpat med en bit tyg. Varierat trots den enkla uppsättningen och ständigt med ett stilla sväng.

Suverän musik och ett mycket fint album!

Jan Strand