Hårdrockfusionjazzvärldsmusik i Stallet

Den nordamerikanske, numera i Sverige med fru och barn boende batteristen Marque Gilmore slår på trumman som vore det domedag. Han tycks inte ta någon hänsyn till att det är barn, pensionärer och tinnitusskadade i publiken på Stallet i Stockholm.

När han sedan flankeras av en djembemästare från Senegal, Bambo Cissokho, och en norsk organist, André Veirvoll, vilka slår nära nog lika hårt på membran respektive tangent, ja, då blir det en aning för mycket för den lilla lokalen. Det är som om de går loss i replokalen, som om de går igång mer av varandra än av publiken. Synd!

Fast å andra sidan, för att uttrycka det diplomatiskt, så besitter trion noll publikfrieri och gör bara sin ”grej”. Inte helt vanligt i dag. Och bra är den, deras hårdrockfusionjazzvärldsmusik som går under projekttiteln Kult-U-Real.

Efter paus blir det än mer betoning på världen och världsmusik. I ett annat projekt, kallat Katapult, går musiker av inte mindre än – om jag räknade rätt – åtta olika nationaliteter upp och drar av ett par låtar med trion som sitter kvar hela tiden. Inalles elva länder representerade. Det blir något av en musikantropologisk studie; och det är inget annat än en kulturgärning; Stallet goes FN.

Lågmäldare ljud i skällan råder under den knökfulla Django Reinhardt-festivalen som pågår samtidigt som Stockholm Jazzfestival som i år ingått ett samarbete. Roligt att Reinhardt fått sånt genomslag hos ”Svensson”.

Svensson, Lennart, skådespelaren som även är nybliven ordförande för Django Reinhardt-sällskapet presenterar kvällens första band: Swing Magnifique. Fastän de alla är habila musiker saknar de den där säregna känslan som är så svår att få och nå om du inte har romskt påbrå. Mest givande är att höra sångerskan Josefin Peters sjunga så bra på jiddish, romani, franska och tyska. Därefter blir det ”äkta” vara.

Franske Michael Gimenez suveräna trio är som uppvuxen på Djangomusik. Jag träffar medlemmarna i trion före giget och de berättar att de försökt närma sig Reinhardts i åtminstone vissa kretsar lätt sönderspelade musik från ett annat håll. I stället för att ena gitarristen leder och den andra kompar, så bollar de initiativet fram och tillbaka i ett slags gitarrpingis. Detta ställer ju såklart stora krav på teknik, känsla, frasering och färdighet, men det ror trion lätt i land nere vid Nybrokajen.

Rikard Rehnbergh

Shlm Jazzfestival & Djangofestivalen 14-20 oktober.

Marque Gillmore, Katapult, Swing Magnifique, Michael Gimenez, Scen:Stallet, Nybrokajen 11, Sthlm