JOEL GRIP Pickelhaube

JOELGRIPPickelhaube
Recenserad i OJ 4-12

JOEL GRIP
Pickelhaube

Tore Anderssons uteblivna tapto – En kraftlös försvarare av en redan förlorad sak – Svenska missilfabrikens samvete – Die neue hoboisten musik – Pour votre sécurité – The economic hit man

Umlaut Records UMLP01/www.umlautrecords.com/Plugged/tid 34:19

Joel Grip b.
Insp. 8 mars 2012 i Stockholm.

   Betyg 4:    ••••

Den i Paris bosatte basisten Joel Grip kan höras i många olika grupper och sammanhang, både i Frankrike och i Sverige. Här kommer han emellertid med sin första soloskiva, en mycket genomarbetad och välproducerad lp, som verkligen utnyttjar formatets konstnärliga möjligheter.

På omslagsbilden släpper Grip basen för ett ögonblick och den kan falla fritt!

Musiken har spelats in under gynnsamma förhållanden, något som verkligen krävs för att hans sensträngar ska ljuda som allra bäst, vilket de också gör med sin typiska mjuka klang.
Att spela solo är ofta en stor utmaning för en musiker, men kontrabasen är ett så rikt instrument med stora tillgångar och Grip är en mycket kreativ och virtuos basist. Det händer saker i musiken hela tiden och det blir aldrig enahanda att lyssna.

Musiken är både skriven och improviserad och tillhör stilistiskt en tradition där erfarenheter och speltekniker från den avantgardiska konstmusiken har sammanförts med den fritt improviserade musiken. En rad solobasister i detta gränsland, kommer upp mitt huvud när jag lyssnar, som också ger en riktning om musikens hemvist: Fernando Grillo, Barry Guy och Bertram Turetzky.

Detta är en skiva som kräver ett uppmärksammat lyssnade, en ”uppoffring” som ger mångfalt tillbaka till den som är beredd att ta utmaningen! Eller för att avsluta med Grips egna ord:
”We are dressed up in a fictional all-in-one hat, the helmet and the warhead: Die Pickelhaube. Blow yourself out of your own mind or simply step out of your helmet. And listen”.

Roger Bergner