BALLROGG Cabin music

BallroggCabinmusic

Recenserad i OJ 6-12

BALLROGG
Cabin music
Swedish country – Breakfast music – Sliding
doors – Fireplace
Hubro CD2515P/hubromusic.com/tid 36 min.
Klaus Ellerhusen Holm as cl elektronik fältinspelningar, Ivar Grydeland pedal steel ac g banjo radio, Roger Arntzen b. Insp i Oslo 22–23 aug 2011.
Betyg 4: ••••

CakewalkWired

CAKEWALK
Wired

Glass – Descent – Soil – Perpetual –  Wired – Kammer
Hubro CD2514/hubromusic.com/tid 31 min.
Stephan Meidell g b, Öystein Skar synth, Ivar Loe Björnstad dr.
Insp i Norge 2011.
Betyg 3: •••

Två album från intressanta norska skivbolaget Hubro. Båda rör sig inom ett ambient/experimentellt musikområde med tämligen få improviserade inslag. Istället finns en långsam minimalistisk utveckling i båda gruppernas musik.

Ballrogg är mera stillsamma i sin framtoning där flera nummer utgår från en kort basgång från Roger Arntzens akustiska bas. Elektroniska inslag finns och lätt förstärkning förekommer till Grydelands pedal steelgitarr.

Men detta är tämligen försiktiga avsteg från en akustisk grund. Altsax och klarinett hörs tillsammans med en godmodig banjo. Allt rör sig sakta framåt och blir till gles och skör musik. Inte alls uppseendeväckande eller omedelbart dramatiskt, snarast musik som skapar intresse och drama genom stillsamma förändringar av melodislingor och stämningar.

Cakewalk har också en minimalistisk grund, men har en stökigare, noise/rockbaserad framtoning. Här finns en aktiv trumslagare som gör tempot högre och Meidells gitarrer höjer ljudnivån. Ändå är det samma fokus på några få skiftningar och rytmiska förändringar som i Ballroggs musik.

För många år sen när flertalet unga jazzmusiker sökte sig tillbaka till 60-talets hardbop, så hade åtminstone jag en oro att jazzen skulle gå en långsam museal död till mötes. Ballroggs och Cakewalks ambient-noise-elektronika inriktning är en av flera utvecklingslinjer för nutida improvisationsmusik som leder framåt, inte bakåt!

Jan Strand