IDA SAND The gospel truth

IdaSandGospel
Recenserad i OJ 6-11

IDA SAND
The gospel truth

Eyes on the prize – Ain´t no sunshine – He ain´t heavy, he´s my brother – A change is gonna come – Have s talk with god – I wanna know what love is – Until the end – I wish I would know how – Have a little faith in me – It is to know – Like a prayer – God only knows

ACT/9518-2/Naxos/tid 48 min

Ida Sand voc, piano, keyb, Mattias Thorell g, Thobias Gabrielsson b, Anders Hedlund dr,perc, Raul Midón voc, Joe Sample p, Steve Gadd dr, Nils Landgren tb, Magnsu Lindgren fl, sax, ACT Jubilee Singers voc.
Insp i Stockholm och Hamburg 2011.

Betyg 3: •••

The Gospel Truth är pianisten och sångerskan Ida Sands fjärde platta i eget namn, och hennes tredje på ACT. Sands karriär började i en kyrkokör, men det är inte bara den svenska körmusiken som påverkat henne utan även amerikansk gospel och soul. Det är dessa sammantagna influenser vi får ta del av på Idas hyllning till gospelmusiken, The Gospel Truth.

Gospelfärgad soul, blues, pop och jazz samsas här sida vid sida och det finns tydliga kopplingar till hennes debutplatta från 2007. Klassiker som Sam Cookes A change is gonna come, Nina Simones I wish I would know how och Bill Withers Ain’t no sunshine är några klassiker som tolkas.

Sands kvartett består av Mattias Thorell gitarr, Thobias Gabrielsson bas och Andreas Hedlund trummor. Gästartister är eminenta musiker som Magnus Lindgren på diverse rörblås, Nisse Landgren på trombon och trumpet (!), Lars Danielsson på bas, Ola Gustafsson på lap steel, Joe Sample på elpiano och Steve Gadd på trummor.

Landgren står även som producent tillsammans med Siggi Loch. Meriterade sångerskorna Jeanette Köhn, Sharon Dyall, Rigmor Gustafsson och Jessica Pilnäs bildar tillsammans gospelkören ACT Jubilee Singers. Stjärnsångaren Raul Midon gästar i Bobby Scotts gåshudframkallande He ain’t heavy, He’s my brother.

The Gospel Truth är ett gnistrande och själfullt möte mellan dessa inspirerande musiker från jazz och funk. Sand sjunger avväpnande och chosefritt, ömsom med driv, ömsom med djup och integritet. Allra bäst kommer hon till sin rätt i den egna kompositionen, den makalöst svängiga Eyes on the prize.

Patrik Sandberg