Jazz on the Town

Omslag till filmen Jazz on the Town

Recension från OJ # 2 – 2008

När jag håller Jazz on the town i handen och granskar innehållsförteckningen kan jag inte bli annat än förväntansfull. En rad storheter inom jazzen samlade på samma dvd. Det måste ju bli något alldeles extra för öga och öra. Men det blir som bekant inte alltid som man tänkt sig. Det börjar med en klubbinspelning med trumslagaren Art Blakey och hans Messengers lanserar en ung Wynton Marsalis som passar på att visa upp sin teknik på trumpeten. Föga imponerande idag. Lite teknikuppvisning står också organisten Jimmy Smith för. Hans tolkning av Mack the knife är ovanligt trist och inte blir de övriga trioinspelningarna mer hörvärda. Bildproducenten har fastnat för händerna på klaviaturen och trummisens vispar.

Roligare blir det dock med Louis Armstrong, som för det mesta sänder sköna vibbar med sin sång och sitt trumpetspel. Här gör han det i sin egen Someday you’ll be sorry med Trummy Young på trombon. Före inslaget med Satchmo får vi en stund bebop-nostalgi med Charlie Parker och Dizzy Gillespie i Hothouse. Mer Dizzy av senare datum blir det tillsammans med pianisten Lalo Schifrin i två låtar. Dizzy med uppåtböjt klockstycke står för sköna fraser i Blues after dark. Vid sin sida har han flöjtisten Leo Wright. Ben Webster med ett danskt komp spelar sitt paradnummer Cottontail från Ellington-åren.En annan tenorgigant i början av sin karriär, Sonny Rollins avslutar tittandet med God bless the child med Jim Hall på gitarr. Inspelat i svartvitt i samma studio som Ben Webster. Ett snyggt avslut i en högst ojämn samling.