JEANETTE LINDSTRÖM – Attitude and Orbit Control

jeanettelindstrom.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Recenserad i OJ 6-2009

Jeanette Lindström
Attitude & Orbit Control

We would – All we have is now – Morning – You say – Scenery – Scenery postludium – Blue Room – Lament – River ( Feat. Robert Wyatt) – Spacetalk – Spacewalk.

Diesel C-40/Playground music Scandinavia, tid 51 min.

Andreas Hourdakis g  bjo  mand, Jonas Östholm p, Wurlitzer  Fender Rhodes  org  vo, Tobias Gabrielson b  Magnus Öström dr slgv vo, Robert Wyatt t vo, Jonas Lindgård v, Svante Henryson cello, Richard Krantz pedal steel, Åke Skommar kyrkorg, David Lindvall b, Ola Hultgren dr slgv.

Insp i Stockholm i april och maj 2009.

••
Som mångårig men oregistrerad medlem i Jeanette Lindströms fanklubb hälsar man varje ny cdutgåva ifrån henne med hoppfull entusiasm. Hon har en röst som övertygar och en innerlighet i det sångliga uttrycket. En musikantisk personlighet som man gärna lyssnar till oftast med behållning. Hon har nu också ett antal cd-skivor på sin meritlista. Flera av dem innehåller intressant och personligt utförd musik med oavvislig jazzkaraktär där också skickliga instrumentalister förtydligat budskapet.
Denna nya cd skiljer sig däremot från den skönjbara linje som karaktäriserat de tidigare. Här har Jeanette Lindström lämnat det typiska jazzuttrycket som tidigare kännetecknat hennes personliga sånglinje.

Tydligen har hon kommit till ett vägskäl i livet och väljer då en sidoväg vars mål och sträckning leder ut i det okända. Hon tar också fram ett nytt uttryckssätt, åtminstone vad ackompanjemang och övrig utstyrsel visar. Materialet pekar på att hon nu färdas in i områden som får mätas med rymdmått istället för de vanliga jazzbetygen. Vilket är på både gott och ont. Som lyssnare skall man väl inte lägga hinder i vägen för hennes konstnärliga sökande efter nya vägar. Tvärtom, slikt behöver stöd! Det förefaller dock som om hon söker en marknad och andelar av andra lyssnargrupper än de hon tidigare förfogat över. Men i det avseendet är hon knappast ensam. Man behöver bara granska kolleger till henne som exempelvis Cassandra Wilson som under tiotalet år tassat runt på andra stigar än de vanliga. För att småningom åter vandra in i jazzens rike.

 Men om man nu som lyssnare utelämnar Jeanette Lindströms vägval och sökande för att istället studera produkten som sådan så måste jag nog uttrycka en fundersam snopenhet. Som gemensam nämnare till kompilatet nämns förtjusningen i rymden och det utomjordiska i vetenskaplig bemärkelse. Titeln Attitude & Orbit Control syftar till ett begrepp som reglerar satelliters position, hastighet och färdriktning, något som Jeanette Lindström associerar till människans orientering i liv och universum.

Men flera av melodierna kan nog förväntas väcka intresse i breda lyssnargrupper för melodierna är trallvänliga och populärt vemodigt parfymerade. Så i det avseendet rekommenderas denna cd. Men en stor nackdel är att formgivaren av konvolutet gjort sitt bästa för att osynliggöra information och sångtexter genom att hålla pappersfärg och textfärg så snarlika som möjligt. Ett tyvärr alltför vanligt fenomen!