JOACHIM KÜHN Soundtime

JoachimKuhnSoundtime
Recenserad i OJ 4-11

 

JOACHIM KÜHN
Soundtime

Fallenlassen: Der Wanderer – Die Schaukeln, die an den Sternen hängen (Balançoires accrocheés aux étoiles) – Klanggebiete III – Klangfeld I –
Bukowski – Klanggebiete II – Klangfeld II – Azoren – Leo
Insp 8/2 2010 i Hansahaus studio, Bonn, Tyskland

Freiheiten: Source blueue de Meski – Zaida Lunch – Deep Enough – Freiheiten I – Freiheiten II – Freiheiten III – Freiheiten IV – Phrasen – Freiheiten V – Back in Pietri
Insp 1/7 2008 i CMP studio, Zerkall, Tyskland

Klangbilder: Meknesia – Hassan Echair – Hotel Pietri – Source blueue du Meski – Sahara Sky
Insp 13/4 2008 i Robert Arato studio, Ibiza, Spanien

Volume: Deep Enough – Endlich, ein unendliches Ende – Fetzen – Oase – Plattform – Now or never Again – Queen – In Advance – Pleasure – Episode I – Episode II – Episode III – Episode IV – Episode V
Insp 6/4 2007 (1-8) och 3/3 2007 (9-14) i Robert Arato studio, Ibiza, Spanien

Moving: Tiefenrausch – Seelandschaften –
The sea is free – Ruhige Gewässer
Insp 22/2 2006 i Robert Arato studio, Ibiza, Spanien

Lichtblicke: No effort – Salinas Beach – Weggetragen – Aussage – Regen – Jenseits – Worldtrip
Insp 12/12 2007 (1, 2, 6, 7) och 9/6 2006 (3-5) i Roberto Arato studio, Ibiza, Spanien

Jazzwerkstatt 094. 6 cdbox.
Joachim Kühn (p)

•••••

Sex cd fyllda med solopiano. Det är omfångsrikt. Utmanande. Krävande. I ett sammanhang som detta prövas gränsen mellan personstilens närvaro och idétorkans motoriska upprepningar.

För de flesta lyssnare brister uppmärksamheten ganska snabbt i solosammanhang. Man kan inte förflytta örats fokus till andra instrument, musikern är en naken solitär som måste tåla en närlyssning utan att rodna, skylla ifrån sig eller släta över mindre övertygande passager.

Jag har levt med den här boxen i ett antal veckor, lyssnat på musiken i ordning, i oordning, från början till slut och gjort enstaka nedslag. Ändå är jag fortfarande entusiastisk över den enorma musikupplevelse som Joachim Kühn generöst delar med sig av.

Trots att man får en riklig dos musikaliskt ekologiskt närodlat fullkorn i varje anslag infinner sig inte den dästa mättnad som gör att man sätter in en skiva i hyllan och tänker att det kommer dröja innan man plockar fram den igen.

Skälet är, enkelt uttryckt, att Joachim Kühns pianospel är så makalöst bra. Denne pianist har en bredd som är svindlande. Från barocka dribblingar via utmanande obundna improvisationer till intagande omfamningar mellan nutida konstmusik och postrock. All inclusive utan att tumma på någon aspekt av musiken. Här finns nyanser så diskreta att man kan höra en mygga spotta på ett spindelnät. Samtidigt välter Kühns vänsterhand allt som oftast en ur lyssnarfåtöljen med en kraft som kan stoppa en noshörningsflock.

Joachim Kühn jobbar med instrumentets klanger och rummets akustik, något som hjälps av att skivorna är välinspelade med en pregnans som ytterligare lyfter det konstnärliga skapandet.

Rytmiskt, melodiskt och harmoniskt välkomnar, bearbetar och återsänder Kühn ömsom lågmälda lyriska teman, ömsom närmast samhällsomstörtande ackordåskväder. Den energi, entusiasm och kreativitet som Joachim Kühn demonstrerar på denna box är beundransvärd och remarkabel. Jag är djupt imponerad.

Thomas Olsson