JOEL HARRISON & LORENZO FELICIATI Holy abyss

JoelHarrisonLorenzoFeliciatiHolyAbyss
Recenserad i OJ 4-12

JOEL HARRISON & LORENZO FELICIATI
Holy abyss

Requiem for an unknown soldier – Saturday night in Pendleton – Small table rules – Faith – Solos – North wind (Mistral) – Old and new – That evening
Cuneiform Records Rune 334/

www.cuneiformrecords.com/tid 51 min

Joel Harrison g, Lorenzo Feliciati b, Cong Vu tp, Ray Powell p org, Dan Weiss dr. Insp i New York nov 2010.

Betyg 4:••••

Gitarristen Joel Harrison nämns ibland som en efterföljare av Bill Frisell i bemärkelsen att han liksom Frisell har breda influenser, rör sig ledigt över genrer och har i likhet med denne en stark förankring i den amerikanska countrybluesen i dess skiftande former. Tillsammans med den italienske basisten Lorenzo Feliciati – med sina rötter i rockjazz och ett långt förflutet som studiomusiker – har man i gruppen Holy Abyss skapat en bred plattform för en kreativ och dynamisk jazz med högst kontemporära markörer.

Trumpetaren Cong Vu som ingår i gitarristen Pat Metheneys elektriska grupp och i ett antal mer experimentella sammanhang har en omfångsrik spelstil som både inrymmer lyriskt hardbop influerade angreppsätt och freeformfylld expressivitet.

Trumslagaren Dan Weiss som kan höras med Rudresh Maranthappas´s Indo-Pak Coalition, har en mycket sparsmakat men varierad spelstil och tillför både tyngd och lätthet beroende på vad som krävs. Pianisten Roy Powell är mycket namnkunnig även han och rör sig bekymmerslöst mellan klassiskt lyriskt pianospel till funktunga grooves på hammondorgel.

Materialet som presenteras på denna första utgåva speglar gruppens bredd. Inledande Harrison-kompositionen Requiem for an unknown soldier, en ballad som långsamt växer fram med stegrande intensitet, likaså hans Saturday night in Pendleton ett bluesbaserat funkit stycke som skiftar karaktär och tempo.

Feliciatis Small table rules ger både Powell och Vu möjligheter att exponera sina mer klassiska jazzinfluenser, där Vu:s solo är initialt är rakt och skirt för att mot slutet totalt flippa ut vilket ger en intressant men märklig eftersmak. I Old and new – en komposition av Vu –hör vi tydlig påverkan från Metheney med dess drömska lät latinfusion behängda rytmer.

Paradoxalt är det är just bredden och variationen som gör Holy abyss till en sammanhållen och profilerad platta väl värd att uppmärksamma.

Ulf Thelander