JON BALKES BATAGRAF Say and play

JonBalkesBatagrafSayAndPlay

Recenserad i OJ 4-12

JON BALKES BATAGRAF
Say and play

Baka #65 – Everyday music – Riddle #1 – Calmly – Vjup – Tonk – The wind calmer – Riddle #2 – Azulito – Hundred-Handed – One change – Winds – GMBH
ECM 2245/Naxos

Jon Balke p klav elektronik slagv, Helge Andreas Norbakken slagv, Emilie Stoesen Christensen vo, Erland Dahlen dr, Torgeir Rebolledo Pedersen recitation. Insp på olika platser 2009.

Betyg 3:•••

Ett av mina starkaste konsertminnen från andra hälften av 00-talet är Jon Balkes Batagraf på dåvarande Jeriko i Malmö i slutet av februari 2006. En konsert fylld till bredden av rytmvävar som både förtjuste och förbryllade publiken. Vi som var där talar fortfarande entusiastiskt om upplevelsen.

Batagraf är Balkes slagverksbaserade projekt. Något av en tankesmedja, där det undersöks och experimenteras friskt, främst inom rytmsektorn. Redan på debutskivan Statements pendlar musiken mellan konkret melodik och poetisk abstraktion färgad av o(er)hörda klangkombinationer.

Konceptet fungerade enastående väl på scen, dessvärre inte lika kommunikativt på debutskivan och tråkigt nog inte heller på uppföljaren trots att den innehåller texter, något som åtminstone i teorin borde förbättra förutsättningarna för kommunikation.Trots att texterna framförs i både sjungen och reciterad form – och inte alls oävet – integreras de inte fullt ut i musiken utan ger åtminstone denne lyssnare uppfattningen av två passagerare på nattbussen som småpratar utan att interagera på ett djupare plan. Skivans styrka ligger i arbetet med rytmer och klanger.

Detta har varit en konstant hos Batagraf och kommer vara det man minns av gruppen oavsett om man hör dem inspelade eller i full frihet på en scen. Det är i dock det levande elementet i full frihet på en scen som jag rekommenderar att man upplever Batagraf på bästa vis.

Thomas Olsson