JONAS KNUTSSON Blåslåtar

JonasKnutssonBlaslatar
Recenserad i OJ 1-11

JONAS KNUTSSON
Blåslåtar

Polska efter Tommos Anders – Köiklåten – Hinders Jerks polska – Hambraeuspolskan – Polska efter Junkas Jonas – Polska efter Karns Hans – Polska efter Mats Hansoo – Lorikspolska nr  – Lorikspolska nr 3 – Jemsken- Min levnads afton – Polska från skog – Polska efter Per-Johan Arnström – Polska efter Knuter Jon –Magdalenapolskan – Grin Hans Jässpödspolska – Norrlandssommar – Låt efter Taklax – Orsa Storpolska – Gammal Polska e Bleckos – Polska efter Jon Marsen – Lappolska – Lillpolskan – Polska efter Pekkos Per – Polska efter Pers Olle – Snygg Olles Polska – Tokpolskan – Forslundspolskan – Polska från Barsebäck –Om dagen – Baggbölebäckens klagan

Country & Eastern CE 16 / tid 61 min
Jonas Knutsson as bars sops sopranino.

Insp i juni 2010 i Stockholm.

•••

Jonas Knutsson blev, enligt honom själv, först indragen i den svenska folkmusikvärlden när han engagerades i Elise Einarsdotters ensemble och möte sångerskan och fiolspelerskan Lena Willemark, som tillförde en del traditionell musik från Älvdalen i gruppen.

Sedan har Jonas sökt transformera fiolsoundet och tekniken till saxofon, vilket inte har varit det lättaste, låtarna har ursprungligen skapats för fiol och det innebär att det finns få ställen att andas på, enligt vad Jonas själv förtäljer. Men här har tagit fan i båten och bjuder på 31 stycken ur den folkloristiska floran hämtade från all delar av landet, från Barsebäck i Skåne till Wilhelmina i Lappland. Knutsson lyckas väl att överföra fiolidiomet till saxofoner tycker jag, han tolkar de kluriga fraserna med samma emfas som de gamla spelemännen, kan jag tänka mig.

Sedan kan man undra vad allt detta har med den afro- amerikanska traditionen att göra. Men den ensamme spelmannen Jonas utför absolut en kulturgärning som dock faller utanför ramen för det åtminstone jag kallar jazzmusik. Men andra har kanske mer generösa ramar i sin definition än vad undertecknad har.

Per Wikén