KAJA Tre trappor upp

KajaTreTrapporUpp
Recenserad i OJ 6/13

 

KAJA
Tre trappor upp

Besvärjelse – Danska vägen – Domslut – Och senare gick vi på begravning – Dans med ryska dockor – Fyra byråkrater och en brandtrappa – 43m2 – Dubbel espresso och en kondisbit – Pastellen gråter

Kakafon Records/42 min
Livet Nord violin viola, Camilla Åström dragspel p, Daniel Wejdin b. Insp 2013

Betyg 3:  •••

Gruppen Kaja ger i och med Tre trappor upp ut sin tredje skiva. Trion har jobbat ihop sedan 2005 och framför egetskrivet material som är inspirerat av klezmermusik, östeuropeisk folkmusik, tango med mera. En blandad kompott helt enkelt, i likhet med många andra folkmusikgrupper just nu som hämtar inspiration från alla de influenser som kommer dem till mötes.

Och varför inte? Jag finner att Tre trappor upp håller ihop musikaliskt och den röda tråden blir de enskilda musikernas personliga uttryck. Jag gillar detta trioformat, ljudbilden blir inte överbelastad och örat får vila. Kaja har lagt stor vikt vid komposition och arrangemang och verkar fokusera på att hantera alla stycken på ett unikt vis.

Låten Danska vägen av Livet Nord sticker ut kompositionsmässigt i skivans ljudlandskap som domineras av harmonisk-molltonaliteter. I denna komposition finns också melodiska komponenter som låter inspirerade av klassisk indisk musik vilket är spännande, kanske skulle dessa arrade delar kunnat bli ännu mer effektiva i ett högre tempo. Camilla Åströms komposition Domslut är fint framförd av trion och har en säregen melodisk karaktär.

Med Åströms dragspel som musikens centrum antar medlemmarna i Kaja olika musikaliska roller, alla är solister, alla är komp. Nord kompar stundtals tillsammans Wejdin brutna pizzicatoackord bakom Åströms melodispel och Wejdin blir solist, som till exempel på temat i Dans med ryska dockor. Bandets improvisationer finner jag dock ofta saknar riktning och övergripande melodisk idé. Improvisationerna blir i mina öron en nedtrappning i både energi och framåtrörelse.

Sunniva Brynnel