Karin Hammar Quartet på Mejeriet 27/11

KarinHammarQ

Vilken lisa för kropp och själ det var att från snö och kyla komma in i värmen på ett nära på fullsatt Mejeriet som denna årets sista  jazzbrunch bjöd på en artist önskad av många, Karin Hammar. Karin som likt många andra svenska jazzmusiker leder flera olika konstellationer hade för sin nu pågående turné och denna eftermiddag valt det lilla formatet, sin kvartett.

Karins egen inledande och lätt dansande låt Pyssling angav direkt tonen och genast radade upp sig i mitt inre jazzhistoriens många skickliga trombonister, som fostrade i 50-60-talen  fortfarande håller grepp om både musiker och lyssnare. Jag är ganska säker på var Karin hämtar sin inspiration.

Med stor respekt både spelar och komponerar hon i sina amerikanska instrumentkollegors anda. Karin skrämmer ingen publik, hennes tilltal är mjukt och nästan lite omfamnande. Man kunde säga att stilen är lite som budskapsjazz light.

I Pyssling möter vi  holländaren Tony Overwaters både drivna och drivande basspel och jag tycker mig höra en unik musiker vars bashantering  inte liknar någon annans.

Konserten fortsätter med Good things are free, också den som jag förstod det av Karins egen penna. En tempoändring leder så till långsamma Stationary som Karin skrivit för att både tolka och avskärma skräck, både verklig och fiktiv. Om jag nu inte missförstod det hela. Hur som helst var detta det enda nummer under konsertens gång som jag inte direkt kunde ta till mig. I Inner Game  var det pianisten Adam Forkelid som imponerade. En ny bekantskap för mig var han, denne stockholmare som ersatte Jonas Östholm och som skickligt utnyttjade klaviaturens hela bredd.  Bakom trummorna hittar vi den stabile Göteborgaren Anders Kjellberg som ju under årens lopp stöttat en mängd av våra namnkunniga jazzmusiker.

Efter en kort paus infann sig , bildligt talat , lite mer muskler på scen och så följde Soul Candy Blues ( i 7-takt !), Everyday Magic, Voice Mail med melodiskt och tryggt basintro , och Mind Candy slutligen som hade lite av Chick Coreas spanieninfluenser över sig. Man kan notera att konsertens samtliga kompositioner var av Karin Hammar. Ända till extranumret som blev Stevie Wonders Overjoyed – en lämplig avslutning, Lundapubliken var nämligen just overjoyed.

Stig Linderoth

Karin Hammar Quartet
Mejeriet, Lund 27 november
Karin Hammar tb, Adam Forkelid p, Tony Overwater b, Anders Kjellberg dr

Karin_Hammar_1