Steve övertygade i Täby

Steve

En vacker lokal med fin akustik härbärgerar denna söndagkväll en kvintett med ett säreget namn. Gruppens igångsättare är Anders Ellman, en trumpetare som helst spelar kornett och flygelhorn.

 

 

Han är en ännu ung man som har börjat skapa sig en mognad i såväl storband som intimare grupper som till exempel den med makarna Wennerström/Larsson (Ellman-Larsson Constel-lation). Denna kväll trakterar han endast flygelhornet, och detta instrument får en kärleksfull behandling med särpräglad värme och tekniskt kunnande av högsta klass.

Låtvalet redovisas senare, men kvällens nummer gav både gruppen och solisterna rättvisa, där det togs tillvara på envars särprägling. Pianots trollkarl Petter Carlsson drog ur sin höga hatt fram ett althorn och på detta i duett med Anders exekverade herrarna Mulligans ”Bernies Tune” i välstämd harmoni. Som pianist har Petter Carlson ett lekande lätt anslag men får till ett mustigt och märgfullt komp- och solospel. Althornet som är en minituba byts ibland i andra konsertsamman hang ut mot ett valthorn, vilket skedde här för två veckor sedan i framträdande med Nisse Sandström & co.

Basisten hittar så vitt mitt öra är nyspolat rätt och stödjande basgångar och delar då och då ut något bassolo som jag inte finner tonalt fel, men om det finns reverb på hans GallienKrueger kan det förlänga det som kanske behövs. Jag vill ha l ä n g r e bastoner.

Trumspelet är modernt lyhört och svängigt och markeringar och soloinsatser visar att det bakom Gretsch-setet sitter en modern slagverkare.

Så kommer rysningen till min jazznerv med full kraft. Karina Kampe heter en sångerska som gör att min uppfattning om kvinnliga jazzsångerskor äntligen får en positiv knuff. Att tonalt oklanderligt och med bra röst sjunga suveräna evergreens räcker inte för en stor jazzupplevelse hos mig. Jag får om ni förstår ingen känsla för feeling. Denna kvinna berättar att hon är född i dessa trakter, att hon studerat på det berömda Berklee College of Music i Boston och att hon ger sig på att textsätta originallåtar skrivna av bland andra Miles Davis, Frank Rosolino och Wayne Shorter.

Karina Kampe genomför ett genomjazzigt program med bitvis egna originaltexter till oftast kända originallåtar. Hon och bandet utför det mesta på scenen tillsammans, och jag vill helst kalla det för fem jämbördiga musikanter i stället för en kvartett med sång.

Nalle Nilson

 

Täby Park Hotel
23 oktober 2011

STEVE

Anders Ellman flh, Karina Kampe vo, Petter Carlson p, ah, Ulf Hammarstrand b, Mats Jadin dr.

Låtlista

Beatrice (Sam Rivers) instrumental

A Night In Tunisia (Gillespie)

Four (Miles Davis)

Footprints (W Shorter, text Karina)

Stockholm Sweetning ( Quincy Jones)

Farmers Market (Art Farmer)

Blue Daniel (Frank Rosolino, text Karina)

Bernies Tune (Mulligan) instrumental

The Boss (Anders Ellman, text Karina)

Cloudburst (Jon Hendricks)

Social Call (Gigi Gryce)

I Can´t see a spring without you (Karina Kampe)

Black Coffee (Burke/Webster)

Lady Be Good (Gershwin