Kärleksfull publik hyllade Avishai Cohens nya dynamiska trio

Avishai Cohen
Stockholms Konserthus, Stockholm Jazz Festival, 16 oktober 2016

Den israeliske basisten och kompositören Avishai Cohen och hans helisraeliska trio levde upp till förväntningarna mer än väl på avslutningskvällen av årets upplaga av Stockholm Jazz Festival. Avishai Cohen och Sverige är en brinnande kärleksaffär utan något slut i sikte. Startskottet blev Stockholm Jazz Festival på Skeppsholmen 2006 då Avishai Cohens trio fick hoppa in som ersättare efter ett återbud från trion Bad Plus. Åren 2010 och 2013 besökte Cohen festivalen med helt andra projekt och olika formationer.

Med sig denna gång hade han pianisten Omri Mor samt trumslagaren och slagverkaren Daniel Dor. Genom åren har han samarbetat med båda dessa var och en för sig, men aldrig tidigare har han haft en trio ihop med dem. Även om strålkastarljuset oftast föll över huvudpersonens majestätiska kontrabas fick Mor och Dor skina vid flera tillfällen. Mor spelade hela tiden med en attraktiv ton och en elegant balans medan Dor trakterade sina slagverk med största inlevelse. Trions musikaliska uttryck påminde i sina bästa stunder om Cohens mest uppskattade trio – den med Shai Maestro och Mark Guiliana. Musiken som presenterades var en mix av äldre och nyare material. Kompositionerna – ofta skrivna av bandledaren själv – är djupt rotade i de hebreiska folksångerna och består av rytmiska, komplexa, kvicka melodier som ändå var vidöppna och tillgängliga. Några av de nya styckena som har Cohen som upphovsman – till exempel sköra Nostalgia och gungande Gesture One – är filosofiska, rytmiskt eleganta och pregnanta men det var de äldre låtarna, som den explosiva Chutzpan, som fick högst bifall från den månghövdade publikskaran. Trions samspel var hela tiden makalöst dynamiskt och tight: sofistikerat och passionerat vävdes de rytmiska och melodiska mönstren in i varandra. Ärligt och naket.

Konserten avrundades med en kärleksfull hyllning till Lars och Jenny Nilsson på Nilento Studio, där flera av Cohens album spelats in. Cohen adderade spansk skönsång i Alfonsina y el Mar och trion bjöd upp till dans med en färgsprakande salsajazzexplosion i Eddie Palmieris glödande Vamonos Pa’l Monte.

Patrik Sandberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.