KETIL BJØRNSTAD La notte

KetilBjornstad
Recenserad i OJ 4-13

 

KETIL BJØRNSTAD
La notte

La notte I – VII

ECM 2300/Naxos/tid 55 min
Ketil Bjørnstad p, Andy Sheppard ts ss, Eivind Aarset g elektronik, Anja Lechner cello, Arild Andersen b,
Marilyn Mazur dr perc. Insp live 21 juli 2010 i Molde.

Betyg 3: •••

Ketil Bjørnstad tillhör inte mina favoriter utan jag har mestadels uppfattat honom som en pretentiös och tillrättalagd musiker, en prototyp för den mytiska, naturlyriska ”fjordjazzen”. Så mina förväntningar inför denna ECM utgåva, La notte (en komposition inspirerad och tillägnad filmregissören Michelangelo Antonioni  som också kunde vara ytterst pretentiös och ”arty”) är inte speciellt höga. Därför känns det befriande att saker ibland inte är som man tror, framförallt om det är med positiva förtecken.

För så är det med La notte, en svit i sju delar framförd live på jazzfestivalen i Molde 2010. Bjørnstad har skrivet ett mycket varierat stycke med både skira lyriska partier och stramt vemodig kammaraktiga inslag där cellisten Anja Lercher har en ledande roll. Även mer experimentella ljudkollage med gitarristen Eivind Aarset i högsätet skapar spännande rum i Bjørstads svit. Likaså basisten Arild Andersen ges periodvis stort utrymme vilket han nyttjar innovativt, liksom slagverkaren Marilyn Mazurs mångsidighet ges och tar plats.

Saxofonisten Andy Sheppard – som i mitt tycke är en rätt ojämn och periodvis ”lam” musiker – blixtrar vid flera tillfällen och Bjørnstad själv ger prov på både sedvanligt lyriskt spel men också ger sig själv ovanligt vida ramar som solist. En festivalsvit med lång hållbarhet som tål att spelas ett flertal gånger.

Ulf Thelander