Klassiskt och jazz förenades i god third stream – anda med Orkester Omnital

Foto: Leo Ahmed

Orkester Omnitonal,  Per ”Texas” Johansson med Orkester Omnitonal spelar musik av Viktor Skokic, Johan Lindström, Per ”Texas” Johansson och Igor Stravinskij, Fasching, Stockholm Jazz Festival, 24 oktober 2021.

Klassiska kompositörer kom att intressera sig för jazz under mellankrigstiden och några skrev också för jazzmusiker. Benny Goodman beställde flera klarinettkonserter av nutida kompositörer, däribland Aaron Copland. Men det främsta verket komponerades inte för Goodman, utan för Woody Herman. Kompositör var Igor Stravinskij och verket Ebony Concerto.  Att detta stycke äntligen kunde höras på en svensk scen – och dessutom på en jazzklubb – är inget annat än en stor händelse.

Bakom det hela stod Per ”Texas” Johansson. Hans Orkester Omnitonal har bildats för att spela nyskriven musik – och Stravinskij uppenbarligen. Kvällen var uppdelad i två set, som bägge inleddes med elegant kvartettjazz. För den stora orkestern (sjutton musiker) hade Johan Lindström och Viktor Skokic skrivit två ambitiösa och intrikata verk, som knappast kunde ha framförts utan dirigenten Johan Sibergs ledning.  Johansson var huvudsolist, men utrymmet för hans klarinett att komma loss var inte så stort i dessa kompositioner. För att man helt ska kunna ta dessa verk till sig krävs flera omlyssningar. Det tredje orkesterstycket hade Texas Johansson själv skrivit, och han lyckades tydligare med att förena jazz och klassiskt i god third stream-anda. Här fick både Fredrik Ljungkvist och Karl Olandersson sväva fritt i två uttrycksfulla solon.

Det hela avslutades så med Ebony concerto, som är ett lika kort som fantastiskt stycke (tre satser, knappt tio minuters speltid). Jazzinfluenserna är tydliga hos Stravinskij. I första satsen låter det som om Fletcher Hendersons storband fått fnatt, men referenserna till Kurt Weill är också tydliga.

Per ”Texas” Johanssons nya projekt lovar gott. Kanske kan orkestern fylla tomrummet efter den djupt saknade Radiojazzgruppen. Och kanske kan också third stream-jazzen få en renässans.

Jörgen Östberg

 

 

En reaktion på ”Klassiskt och jazz förenades i god third stream – anda med Orkester Omnital

  1. Härligt att läsa detta. Jag och givetvis många har saknat Radiojazzgruppen.. Jobba nu så Per Texas kan framföra sin musik i TV 2, kanalen som ger oss musik inkl jazz, naturvetenskap och miljö-och geografiskt vetande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.