Lars Jansson Trio: Everything I Love

 

 

 

 

 

 

 

Lars Jansson Trio feat. Ove Ingemarsson

Everything I Love

(Spice Of Life SOL SV-0030 / Japan import / Tid 67 min.)

Lars Jansson p, celesta, Paul Svanberg dr, Thomas Fonnersbaek b, Ove Ingemarsson ts. Insp. 27 Sept 2013, Nilento Studio, Göteborg

Örebroaren Lars Jansson är vad man skulle kalla det kompletta paketet: jazzprofessor, pedagog, makalös kompositör och bandledare, fyndig arrangör och en av landets absolut främsta pianister – bekväm i alla ramar från trio till stor ensemble. Jansson spelade tidigt med jazzens fanbärare i Göteborg som Conny Sjökvist, Gunnar Lindgren och Gilbert Holmström i gruppen Mount Everest. Med sin egen trio har han nått stor internationell uppmärksamhet och skördat stora framgångar, kanske framför allt i Japan där han ofta turnerar. I Lars Jansson Trio spelar sedan flera år tillbaka förutom kapellmästaren själv Janssons son Paul Svanberg på trummor och danske Thomas Fonnesbæk på bas.

På senaste plattan Everything I Love, inspelad på japanska skivbolaget Spice Of Life, gästas trion av tenorsaxofonisten Ove Ingemarsson (Bohuslän BB, Hawk On Flight). Jansson står som ensam kompositör på flertalet av albumets elva spår, Ingemarsson har bidragit med två kompositioner och två jazzstandards är signerade Cole Porter och Arthur Schwartz. Kvartetten framför en svängig, lyrisk, infallsrik, balanserad, romantisk jazz som ofta lockar till eftertänksamhet och meditation. Det är en virtuos, helgjuten, samspelt kvartett som tillsammans skiner oerhört starkt: Lika delar intimt laddat och sublimt i absolut toppklass.

Jansson osvikliga öra för en härlig refräng gör sig omedelbart gällande i inledande intima It Worked. Ingemarsson eldar upp anrättningen något med sin Michael Brecker- och Chris Potter-aktiga tonfrasering på sin tenorsax. Majestetisk är han i sin egen komposition och albumets mest hörvärda nummer, jazzvalsen The Little Waltz. Dock är det i det finstilta som det mest spännande på albumet sker, som så ofta förr när det gäller herr Jansson, i det reflekterande som är något mer än bara musiken. Det filosofiska uttrycket ger ett mervärde och en viktig poetisk nerv åt allt som spelas så det kan upplevas lika fantasifullt som konkret musikaliskt.

Patrik Sandberg

(Publicerad i OJ 1/2015)