Mångsidige Keyon Harrold levererade ett personligt och starkt set

Foto: Ulf Thelander

Keyon Harrold
Fasching, Stockholm, 21 april 2018.

Trumpetaren Keyon Harrold, född 1980, är som många i sin generation väl förtrogen med och skolad i jazzens fundament som hardbop och neobop men också starkt influerad av soul, r&b, funk och hiphop. Charles Tolliver har under många år varit Harrolds mentor, likaså James Carter och Dr Lonnie Smith vilka samtliga haft stor betydelse för hans karriärutveckling.

Harrold har ett gediget cv som studiomusiker, där han bland annat samarbetat med Erykah Badu och Beyoncé samt med rapartister som Jay-Z och Common och han har dessutom varit involverad i projekt med Robert Glasper och DJ Logic. 2015 fick Harrold uppdraget att musikaliskt agera Miles Davis i Don Cheadles film “Miles Ahead”. Så det är en genuin eklektiker som tillsammans med sin grupp äntrar Faschings scen denna somriga kulturnatt i Stockholm. Merparten av materialet är eget och taget från Harrolds uppmärksammade platta The Mugician (2017), en titel som just refererar till musikens magiska kvaliteter bortom genregränserna. Och det är en mycket personlig och stark mix av Harrolds breda influenser som presenteras i ett skarvlöst, sammanhängande set, där låtarna går in i varandra.

Ett genomgående tema är texter och citat kring Black Lives Matter – en medborgarrättsrörelse kring frågor om polisbrutalitet och rasism i USA – vilka loopas in vid flera tillfällen. En sådan händelse som fått mycket uppmärksamhet skedde 2014 i Ferguson, Harrolds hemstad, vilket fick honom att skriva When Will it Stop?. Ett mäktigt epos, som också var kvällens starkaste låt. Stycket börjar med ett mycket långt pianointro av Shedrick Mitchell för att gradvis övergå i ett intensivt expressivt stämningsläge där gitarristen Nir Felder med hendrixartat explosivt spel tänjer gränser. Harrold själv varierar sitt uttryck ifrån subtilt sufflerande, parat med ilsket forsande inlägg till ett avslutande långsamt utplanade lyriskt solo. Och det är så genomgående Harrolds personliga profilering sker, där han i varierande bakgrunder och rytmiska upplägg hela tiden håller den stilistiskt lyriska ”jazzprofilen” intakt. Mot slutet av spelningen gör Harrold en skir sololäsning av Miles Blue in Green och avslutar med en kraftfull, taktfast och yvig version av Beatles She’s Leaving Home. Keyon Harrold är en mångsidig musiker med ett eget uttryck formulerad i en tydlig och angelägen vision.

Ulf Thelander

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.