Maria Schneider och NBB på Fasching

bild på Maria Schneider

Det är lätt att bli både mångordigt exalterad och stum av beundran över Maria Schneiders organiska storbandsjazz. Hennes kompositioner och arrangemang är både breda och djupa och har vida och mycket personliga upplevelser som källor till inspiration. Naturupplevelser med  rörelse och föränderlighet som teman går på olika sätt igen och gestaltas i hennes musik. Så även denna kväll på Fasching tillsammans Norrbotten Big Band, som Schneider arbetat med vid flera tillfällen. Schneider  & NBB bjöd på ett tvärsnitt ur hennes produktion och inledde med Last season, ett tidigt stycke med en nostalgisk känsla kring ett positivt kvardröjande med klassiska glidningar i ensemblespelet.

Trumpetaren Dag Johansson var först ut med ett lyriskt solo, följd av Mats Garberg på insiktsfull tenor. Soloinsatserna präglas genomgående av ett tillfälligt frigörande från ensemblen, men solisten släpper inte taget utan återgår elegant in i kollektivet efter förrättad insats. Det är ofta på så sätt som det organiska samspelet uttrycks i arrangemangen, naturliga förflyttningar mellan solister och ensemblen. Rörelser och dynamik är också ofta teman i Schneiders kompositioner som i den aerodynamiska Hang gliding som rör sig upp och ned, och i den maritima Coming about om seglingsupplevelser på en rörlig sjö. Flitiga solister denna kväll var bl a den alltid eminente Håkan Broström med ett sublimt sopranspel i Sky blue och den kraftfulle Karl-Martin Almqvist som inte minst i Hang gliding fick rumstera runt rejält. Även trumpetaren Magnus Ekholms latinska högtonsspel och Magnus Puls drivna trombonsolon är värda ett speciellt omnämnande. NBB har den elasticitet och flexibilitet i alla led som Maria Schneiders kompositioner kräver och bidrog i hög grad till att infria de höga förväntningar som hon genom åren byggt upp visavi sin publik.

Foto: Paul G Deker

Maria Schneider
& Norbotten Big Band,

Fasching ,Stockholm
20 februari 2008.